nieuws

‘Verbieder eyecatcher heeft bord voor zijn kop’

bouwbreed

‘Verbieder eyecatcher heeft bord voor zijn kop’

Na de zomer komt er een verbod op gebouwen, windturbines en andere vreemde objecten langs snelwegen die automobilisten kunnen afleiden. Betrokken partijen zijn uitermate nieuwsgierig hoe minister Schultz (infrastructuur) dat voor elkaar wil krijgen.

In Leiderdorp is ophef ontstaan over een QR-bord langs de snelweg. “Dat is een soort barcode, waarvan je met je Iphone een foto moet maken. Met een app (applicatie) die je downloadt op je telefoon kun je de reclameboodschap achter die barcode zien op internet”, legt Jan Wichers commercieel directeur bij Hillenaar outdoor advertising uit.

Levensgevaarlijk vindt de SP, die Kamervragen over het QR-bord stelde. Op aandringen van Rijkswaterstaat besloot projectontwikkelaar Bohemen uit Leidschendam de reclamepaal weg te halen. De ontwikkelaar genoot van alle aandacht. “Over publiciteit niet te klagen”, blikt Alec van der Voort, adjunct-directeur bij Bohemen tevreden terug. Hij sluit niet uit dat hij in de toekomst weer een QR-bord plaatst: “Persoonlijk zie ik het probleem ook niet. Een vrouw in lingerie op een billboard leidt meer af.”

De commotie rond het barcodebord levert op dat minister Schultz paal aan perk wil stellen aan vreemde objecten (windturbines, gebouwen) langs snelwegen die ongelukken kunnen veroorzaken.

Twee architecten die CobouwPolitiek volgen op twitter reageren direct als ze het nieuws lezen. “Wat gaan we nu krijgen?”, reageert de ene. “A12 in tunnel?”, twittert de andere terug.

Hun reacties maken duidelijk dat over de ‘afleidingsmanoeuvres’ van een gebouw behoorlijk valt te twisten. Wanneer leidt een toren af? Als die te hoog is? Of te mooi? Of te esthetisch ontworpen? En wat moeten we aan met luchtballonnen? En overweegt Frankrijk de adembenemende bergen langs de Route duSoleil ook te verwijderen? Nee, dus.

Discutabel

Bouwer Van der Voort ziet een scenario van discutabele uitspraken ook al opdoemen. “Ik ben benieuwd naar die richtlijn. Ik weet niet wat er juridisch mogelijk is. Wanneer leidt iets langer dan twee seconden af? Die vraag valt nauwelijks te beantwoorden. Neem de Cockpit bij Utrecht (glazen geluidswal, waar dure auto’s in de etalage staan, red). Mag dat straks niet meer? Bovendien wennen afleidende objecten op een gegeven moment ook.”

Anders dan de twee architecten die opgeleid zijn om bouwsels te ontwerpen die nog niet ontworpen zijn, neemt de Architectenbond (BNA) geen standpunt in over het aangekondigde verbod op eyecatchers.

Landelijke regels

Terug naar de reclameborden dan maar. In Nederland staan er duizenden langs snelwegen, meestal op bouwterreinen, volgens Jan Wichers van Hillenaar outdoor advertising. Hij erkent dat ze er niet voor de sier staan. Dat ze met elkaar gemeen hebben dat ze de blikken van automobilisten willen vangen.

“Of Schultz goed doet aan extra regels? Een QR-bord hoort in elk geval niet langs de snelweg thuis. Wanneer een gebouw oogverblindend is en de automobilist in problemen brengt? Ik zou het niet weten. Corpus (belichaming van museum in de vorm van een groot mens) bij Leiden misschien? Of het ING-gebouw in de vorm van een voetbalschoen bij Amsterdam?”

Meindert van den Heuvel, algemeen directeur bij Interbest snelwegreclame ziet wel ruimte voor landelijke regels, al zit ook hij er niet op te wachten. “Er is een verschil tussen afleiden en aandacht trekken”, weet hij.

De richtlijn die Schultz deze zomer met gemeenten bespreekt wacht hij rustig af. Of het zal helpen? “We doen dit al dertig jaar. De regels zijn al streng. Zo’n bord bij Leiderdorp dat mag volgens mij nu al niet. Een circus langs de snelweg evenmin.”

Een maker van bouwborden die niet met naam in de krant wil, wil zich niet laten afleiden door de “onzinnige discussie”. “Ambtenaren, er zijn er veel te veel van, en Kamerleden moeten zich eens gaan bezighouden met zinnige dingen. Een automobilist bepaalt toch zelf of hij naar een bord kijkt.”

Beleidskader ‘afleiding’

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu legt momenteel de laatste hand aan het zogeheten beleidskader ‘afleiding’. Uit dat reglement moet blijken wanneer een gebouw of turbine negatief uitpakt voor de verkeersveiligheid. Op grond daarvan kan Rijkswaterstaat weigeren een bouwvergunning af te geven. Minister Schultz bespreekt haar plannen rond de zomer met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels