nieuws

‘Uitbuikmodule’ geeft portiekflat nieuw leven en bewoner extra ruimte

bouwbreed

Vier jaar geleden kwamen TNO Bouw en marktpartijen met een snelle renovatiemethode voor de portiekflats uit de jaren vijftig en zestig die ook de binnenruimte flink zou vergroten. Daarna werd het stil rond de Reflex uitbuikmethode. Tot Hodes Bouwsystemen en Winkels Techniek Groep dit jaar een poging wagen met een vernieuwd concept.

De rentree van de uitbuikmodule moet volgens directeur Ronald Scholten van Hodes Bouwsystemen een succes worden, omdat de ketensamenwerking met diverse aannemersbedrijven, constructeur, architect en toeleveranciers goed van de grond is gekomen.

Het viermanschap HSC Consulting, Hodes Bouwsystemen, Winkels Techniek Groep en Lucassen Bouwconstructies bedacht de probleemstellingen en engineerde de technische oplossingen in samenwerking met toeleveranciers. “Een aantal zaken grijpt in elkaar. Die kun je onmogelijk zonder elkaar engineeren, want dan ontstaan technische conflicten. Neem de betonconstructie van de vloer, de vloerverwarmingsinstallatie en de brandwerendheid. De constructeur en architect willen een zo dun mogelijke betonvloer, terwijl de installateur voldoende ruimte wil houden voor het geïntegreerde buizenstelsel. Bovendien moet het beton genoeg warmte-accumulerend vermogen hebben om het binnenklimaat aangenaam te houden. Staal- en betonconstructeur moeten weer rekening houden met eisen van brandwerendheid. Wat dat betreft hebben we elkaars grenzen verkend”, zegt Scholten.

Om de uitbuikmodule te realiseren, wordt een portiekflat tot op de casco’s gestript. Voorts worden het staalframe met houtskeletbouwwanden en betonvloer geheel afgewerkt aan de casco’s gemonteerd. De bewoner krijgt er 3 meter ruimte bij; de lengte is afhankelijk van de beukmaat.

Geïntegreerd

Vanwege de stabiliteit moet na 5400 millimeter een stalen kolom worden geplaatst, die onzichtbaar in de gevel wordt weggewerkt. Dankzij de geïsoleerde hsb-wanden, in de borstwering geïntegreerde ventilatievoorziening met warmtewisselaar en geïntegreerde vloerverwarming verbetert het binnenklimaat aanzienlijk. W- en E-installaties zijn stekkerbaar, waarmee kabels trekken op de bouwplaats verleden tijd is.

Het vlakbandkabelsysteem wordt prefab in de wanden verwerkt. Keuken, binnenwanden en badkamer zijn al in de module geplaatst voordat het volume aan het casco wordt opgehangen. “Het is alleen nog een kwestie van aansluiten van de apparatuur”, zegt groepsdirecteur Eddy Winkels van Winkels Techniek Groep.

Hodes Bouwsystemen produceert het stalen frame met diagonale strip. In de prefab betonvloer van 100 millimeter zijn op de hoeken stalen i-profielen ingestort die gemonteerd worden op z-vormige draagconsoles. Stellen is niet nodig, omdat de draagconsoles in de i-profielen ‘klikken’.

Op de consoles ballen druk- en trekbelasting samen, zodat deze elementen stevig en robuust moeten zijn. De module is aan de bovenkant aan weerszijden gefixeerd met het casco door twee stalen, geboute beugels. Deze verankering zorgt ervoor dat het bouwvolume niet van het casco kan afschuiven. “Logistiek was de handling van de module in de bouwkraan nog een heet hangijzer. Hoe voorkom je dat het geheel gaat zwengelen en de monteur loopt te prutsen met de plaatsing? Met die fixatie van de consoles vonden de een oplossing. Bij het hijsen hangt de unit op vier punten in een evenaar. Het is een veilige en snelle manier van monteren”, aldus Scholten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels