nieuws

‘Renovatie is de nieuwbouw van de toekomst’

bouwbreed

Kantoorbeleggers zitten in hun maag met een overdosis aan oude gebouwen. Het pas opgerichte Greenstep (een samenwerkingsverband tussen bouwbedrijf Dura Vermeer en installateur Unica) gaat de kantoren duurzaam te lijf. “Kantoorbezitters is er alles aan gelegen dat gebouwen weer verhuurd kunnen worden”, merkt Greenstep-directeur Mark Plaisier.

Half Nederland buigt zich erover. De enorme leegstand van kantoren. Boetes, statiegeld, sloop – iedereen heeft er een mening over. “Er zit overal waarheid en visie achter, maar laten we nu echt iets gaan doen”, zegt directeur Mark Plaisier van Greenstep, het in november vorig jaar gestarte samenwerkingsverband tussen Dura Vermeer en Unica. Greenstep richt zich op het verduurzamen van verouderde kantoren. Iets waar kantooreigenaren dringend behoefte aan hebben.

De raad van bestuur van Dura Vermeer en Unica bezocht de afgelopen maanden de 35 grootste beleggers. De Greenstep-oprichters kregen een stortregen aan vragen over zich heen. “Hoe zien jullie de markt? Wat kunnen en moeten we met onze kantoren? Hoe staan onze kantoren ervoor? Hoe kan ik verduurzamen, zonder dat ik 25.000 verschillende adviezen krijg? Beleggers zitten ermee in hun maag”, weet Plaisier. De energiekosten blijven stijgen, huurders vragen steeds vaker om energiezuinige kantoren, de verborgen kosten (ziekteverzuim) van oude kantoren worden onder ogen gezien en leegstand wordt een steeds nijpender probleem. “Leegstand is het meest vreselijke scenario. Dit bewustzijn gaat steeds zwaarder op de markt drukken”, merkt Plaisier. “Helemaal oplossen gaan we het niet. Waarschijnlijk blijft er een paar miljoen vierkante meter leeg staan. Maar een paar miljoen vierkante meter kun je misschien gaan herontwikkelen.”

Dura Vermeer en Unica zijn beide al een tijdje actief in het duurzaamrenoveren van kantoren. Samen namen ze onder meer het hoofdkantoor van DHV onder handen. Voor beide bedrijven is duurzaamheid hét speerpunt. De geboorte van Greenstep dit jaar is een logisch gevolg. De joint venture heeft zeven kantoren in portefeuille. “Elke maand komen daar twee bij”, zegt Plaisier. Dit jaar gaat het eerste project in uitvoering. Hij kan niet zeggen om welke projecten en opdrachtgevers het gaat, de beleggers hangen hun leegstandsproblemen niet graag aan de grote klok.

Potentie

Plaisiers handen jeuken. De folders, posters en relatiegeschenken liggen in de aanslag, in het kantoor van Dura Vermeer in Houten, waar Plaisier sinds een maand met Greenstep huist. Greenstep scant of het zinvol is een gebouw aan te pakken. Staat het op de goede plek? Is het station niet te ver? Hoe is de leegstand in de omgeving? Krijg je een verhuurbaar kantoor waar ook vraag naar is? Niet alle gebouwen zijn geschikt. Plaisier: “Een gebouw moet wel verduurzamingspotentie hebben. Het casco moet een dimensie hebben waar je mee uit de voeten kan. Een kantoor moet weer op nieuwbouwniveau komen. Een opdrachtgever is er alles aan gelegen dat er weer verhuurd wordt. Potentiële huurders moet je kunnen verleiden en bestaande huurders binden.”

De eigenaren van de kantoren krijgen alle verbetermaatregelen op een rij. “Net als bij een auto geven we de opties aan. Voor elke investering zetten we erbij hoeveel het kost en wat de terugverdientijd is. Zo heeft de belegger een stuur in handen. Wij geven daarbij een budgetgarantie op het ambitieniveau. Dat is een usp (unique selling point), andere bedrijven doen dat niet.”

Het renovatiebedrijf heeft er vertrouwen in dat waar te kunnen maken. “We werken in vaste teams. Partijen die op elkaar afgestemd zijn, de dubbelingen eruit. “Één plus één moet drie worden. Een lage kostprijs zit puur in het proces, daar zijn grote klappen te maken, niet in de techniek”, zegt Plaisier, die lean bouwen bij Dura Vermeer introduceerde.

Veel beleggers hebben Greenstep al pilotprojecten beloofd. Plaisier verwacht over vijf jaar een omzet van 100 miljoen euro en tussen de acht en tien lopende renovatieprojecten. Projecten gaan voor 500 tot 1.100 euro per vierkante meter. “Dan hebben we het over behoorlijke ingrepen.”

Groen

De kansrijkste kantoren worden het eerst onder handen genomen. Maar kantooreigenaren die tegen beter weten in renoveren zijn er ook. “Een opdrachtgever, een adviesbedrijf, wil een verouderd pand waarin ze gevestigd zijn, renoveren. Zonder huurder zou ik zeggen: in dat gebouw moet je geen tijd steken. Maar het bedrijf hecht veel waarde aan een duurzaam imago en vindt dat ze het naar de buitenwereld niet kan maken om in deze tijd van leegstand een nieuw pand te betrekken”, aldus Plaisier.

Duurzaamheid moet je ook zien, vindt dit type opdrachtgever. Hoe? “Door bijvoorbeeld gebruik van materialen met een duurzame uitstraling, veel gebruik van de kleur groen en zichtbaar toepassen van pv-cellen. Al kun je bij pv-cellen afvragen of het heel effectief is, maar het straalt wel iets uit.”

Dat er de komende jaren veel werk zit in kantoorrenovatie, weet Plaisier zeker. “Renovatie is nieuwbouw van de toekomst. Alleen op AAA-locaties kun je nog nieuwbouw plannen. Voor andere locaties moet je je afvragen of het bouwen van nieuwe kantoren nog maatschappelijk verantwoord is.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels