nieuws

REM-eiland op nieuwe plek

bouwbreed

REM-eiland op nieuwe plek

De wind zorgde voor wat oponthoud, maar het voormalige REM-eiland staat sinds vrijdagmiddag op een nieuwe plek. Als restaurant moet het de trekker worden voor de nieuw te ontwikkelen Amsterdamse Houthaven.

Wagenborg bracht drie drijvende kranen in stelling om het 450 ton zware gevaarte op het nieuwe onderstel te zetten. Twee van de zes poten van de ‘jacket’ bevatten openingen waar pennen in moesten vallen die aan de bovenbouw waren gelast. Die boden niet meer dan 2 centimeter speling.

Toen het rood-witgeverfde platform boven de jacket hing, wakkerde net de wind aan, waardoor het platform ging schommelen in de hijsstroppen. Windstoten tot windkracht 6 deden zich voor. Vanuit twee hoogwerkers fixeerden medewerkers van Wagenborg het gevaarte met twee kettingtakels. Daarna was het mogelijk het voormalige televisie-eiland te laten zakken. Iets voor twee uur vrijdagmiddag lag het op zijn poten. De drijvende kranen konden pas weg nadat lassers van hoofdaannemer Heuvelman Ibis het platform hadden vastgelast.

Constructeur Wiljan Houweling van ABT was er getuige van hoe een van de balken onder aan het platform een zetje kreeg en een klein beetje vervormde. “Maar dat kan geen kwaad. Er was meer dan genoeg reserve in de robuuste uit 1964 stammende constructie. Er werd weliswaar met zwakkere staalsoorten gewerkt, maar daar werden wel zeer zware profielen uit samengesteld.”

Het oorspronkelijke eiland was ruim 100 ton lichter. Het helikopterdek is bebouwd met een derde laag, wat extra massa opleverde. Ook dat kon de constructie er zonder ingrijpende aanpassingen bij hebben, volgens Houweling.

Op de vraag of het niet handiger was geweest een compleet nieuw platform te bouwen, antwoordt projectmanager Luuk Knol van aannemer Heuvelman Ibis met een resoluut ‘nee’. “Dan is het verhaal weg hè. Nu vertelt het staal het verhaal van de pioniers die vanaf zee Nederland lieten kennismaken met commerciële televisie. Er staat een echt offshoreplatform, geen namaak.”

De Groningse aannemer bouwde wel een nieuw onderstel. De vier palen op de hoeken moesten voor de stabiliteit in twee richtingen schoor worden geslagen. Daarvoor moest Heuvelman Ibis eerst een speciale mal maken om de palen onder de juiste hoek in de bodem te krijgen.

Afgelopen week barstte nog een rel los over het voormalige eiland op 9 kilometer uit de kust van Noordwijk, waarvandaan korte tijd televisieuitzendingen werden verzorgd. Volgens het Alkmaarse architectenbureau Noordwestzes was het zijn idee om het eiland naar de hoofdstad te halen.

Het REM-eiland lag bij een sloper in Vlissingen toen Noordwestzes met het plan De Key/Principaal benaderde. De ontwikkelaar kocht het eiland en redde het daarmee van de sloop, maar ging vervolgens in zee met architectenbureau Concrete.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels