nieuws

Nieuwe kabeltunnel kan weer een eeuw mee

bouwbreed

Een gesloten frontboring maakte de afgelopen weken plaats voor een nieuwe kabeltunnel onder het spooremplacement bij station Zwolle. Met een inwendige diameter van 2 meter en ruimte voor niet minder dan 800 kabels, hoopt ProRail zeker honderd jaar vooruit te kunnen.

De oude kabelbuis had het einde van zijn levensduur bereikt en was ook gewoon vol. ‘‘Alles zat bij elkaar, ook de spanningskabels van 3kV en 10kV’’, zegt bouwmanager Gerwin Goudbeek van ProRail. ‘‘Mocht zo’n kabel doorbranden, dan levert dat meteen risico’s op voor de voortgang van het treinverkeer.’’ In de nieuwe kabeltunnel is ruimte genoeg voor een scheiding tussen de spanningskabels en de kabels voor de sturing en voeding van onder meer seinen en wissels. ,,Als het project ZwolleSpoort is afgerond, zullen er zo’n 200 kabels door de tunnel lopen’’, verwacht Goudbeek. ZwolleSpoort omvat de aansluiting van de Hanzelijn op het station, de aanleg van een extra perron en de bouw van een verbrede reizigerstunnel.

Boorkop

Strukton Infratechnieken, die in opdracht van ProRail de tunnel realiseert, heeft inmiddels de boorkop ontmanteld. Afgelopen maandag bereikte de Herrenknecht boorinstallatie de ontvangstkuip. Over een lengte van 51 meter is op een diepte van zo’n 6 meter en onder het grondwaterniveau geboord en heeft de tunnel met prefab betonnen elementen vorm gekregen. Per dag kon zo’n 9 meter worden afgelegd. ‘‘Het starten en eindigen van de boring zijn het meest kritisch’’, vindt André Kleijs, uitvoerder van Strukton. ‘‘Dan moet er door de damwand van de bouwkuip heen gefreesd worden.’’ Het was maandag nog best spannend om de boorinstallatie er in het droge uit te halen. ‘‘Door de grote druk op het grondwater vergde het meer capaciteit dan verwacht om het grondwater weg te krijgen’’, zegt Kleijs.

De twee bouwkuipen aan weerszijden van de tunnel blijven als zogenaamde weefvakken in stand. De betonnen kelders zijn voorzien van trappen en maken het met een afmeting van 7 bij 7 meter makkelijk om de kabels door de tunnel te voeren.

Het trillen van de damwanden voor de bouwkuipen viel niet mee. ‘‘Er bleek onverwacht een harde zandlaag in de bodem te zitten’’, zegt Kleijs. ‘‘Door middel van voorboren konden we uiteindelijk de damwand in de bodem drukken.’’

Kleijs noemt het werk, dat voor de bouwvak klaar moet zijn, geen alledaagse klus. ‘‘Met een buitenwerks diameter van 2,4 meter is dit een flinke boring.’’ Voor het boorwerk onder het emplacement was geen buitendienststelling nodig, maar heeft Strukton het spoor wel nauwkeurig gemonitord. ‘‘Aan het begin en aan het eind is een kleine zetting geconstateerd’’, weet de uitvoerder. Hoewel dat geen gevolgen heeft voor het treinverkeer, zal Strukton op deze plekken het spoor weer op de goede hoogte terugbrengen. Daarnaast zorgt de aannemer voor de afwerking van de tunnel, inclusief het aanbrengen van rekken voor de kabels, het plaatsen van verlichting en een brandmeldinstallatie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels