nieuws

door het oog van wim van der heide‘Te veel parkeergarages staan leeg’

bouwbreed

Door het weinig kritisch ontwikkelen van parkeergarages staat een aanzienlijk deel leeg. Toch betekent dat niet dat er geen nieuwe parkeergarages meer nodig zijn, meent Wim van der Heide, adviseur bij Grontmij en vicevoorzitter van parkeerplatform Vexpan. “Functiemenging van gebouwen is goed voor garages.”

Met de utiliteitsbouw gaat het slecht, maar de ontwikkeling van parkeergarages lijkt een stuk minder hard geraakt door het slechte investeringsklimaat. Toch is dat wonderlijk, omdat veel overdekte parkeerruimte maar matig wordt benut. “De pijn zit hem in het niet-kritisch ontwikkelen in het verleden”, meent Van der Heide. “In Nederland staat 60 procent van de parkeergarages leeg. Zonde, want overdekte of ondergrondse parkeerplaatsen zijn enorm duur. Parkeergarages in kantoorgebouwen staan ’s nachts leeg, en de garages bij appartementen overdag. Er zijn bovendien vaak veel te grote garages gebouwd. Ontwikkelaars denken dikwijls dat een woning meer waarde krijgt door het toevoegen van een overdekte eigen parkeerplek in een garage. Misschien hebben ze gelijk, alleen zijn de kosten voor die plek vaak veel groter dan de uiteindelijke waardewinst van de woning.”

Niet dat een groot deel van die parkeerruimte niet nodig is voor het nog steeds uitdijende Nederlandse autopark. “Tegenover die lege garages staan Vinex-wijken waar de auto de schaarse openbare ruimte inneemt. Want waarom even verderop in een betaalde garage gaan staan als de straat niets kost? Maatschappelijk gezien zijn die lege garages dus een probleem.”

Gemeenten, ontwikkelaars en corporaties moeten daarom niet zozeer kijken naar de grootte van de garage, maar naar de functie van de gebouwen erop of ernaast, vindt Van der Heide. “Ideaal is een garage die openstaat voor verschillende gebruikers. Werknemers en bezoekers overdag, en bewoners ’s avonds en ‘s nachts. Zo wordt het risico voor de eigenaar, ontwikkelaar en gemeente verkleind. De kosten nemen af doordat er minder parkeerplaatsen nodig zijn en een plek brengt meer op. Maar het vraagt wel een functiemenging op gebieds- of gebouwniveau.”

Hij stelt als voorbeeld: Gemeenten moeten niet keihard vasthouden aan een parkeernorm voor elk appartement, maar ook toestaan dat er elders binnen loopafstand geparkeerd kan worden. Men moet om zich heen kijken: als er een lege parkeergarage van een kantoorcomplex in de buurt is, dan zijn daar misschien mogelijkheden. In Amsterdam betaal je je blauw aan parkeren en wachten bewoners jaren op een vergunning, maar in de parkeergarage om de hoek staan de plaatsen ’s avonds leeg. Zo moeilijk is het probleem niet op te lossen. Gelukkig zien we dat dat besef bij steeds meer gemeenten begint te komen. Een beter dubbelgebruik van parkeergarages kan Nederland 1 miljard euro per jaar schelen aan bouwkosten, exploitatie en kosten voor onderhoud en het is nog duurzamer ook.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels