nieuws

Vakjargon van een civieler

bouwbreed

Er zijn van die woorden die altijd een negatieve klank hebben, terwijl wij er goed beschouwd nogal van afhankelijk zijn. ‘Bureaucratie’ bijvoorbeeld, maar ook ‘vakjargon’en dus ook het vakjargon van de civiel ingenieur. Op zich is het al bijzonder fascinerend dat de civieler en de gewone burger zulke verschillende termen gebruiken voor dezelfde alledaagse dingen; […]

Er zijn van die woorden die altijd een negatieve klank hebben, terwijl wij er goed beschouwd nogal van afhankelijk zijn. ‘Bureaucratie’ bijvoorbeeld, maar ook ‘vakjargon’en dus ook het vakjargon van de civiel ingenieur. Op zich is het al bijzonder fascinerend dat de civieler en de gewone burger zulke verschillende termen gebruiken voor dezelfde alledaagse dingen; waar de volksmond spreekt over ‘files’, heeft de civieler het over ‘congestie’, een ‘toegangsroute’ noemt hij een ‘ontsluitingsroute’ en als de burger praat over opritten dan stijgt de frustratie van de civieler als er eigenlijk ‘toeritten’ worden bedoeld. Maar in deze column wil ik niet te lang stilstaan bij de oorsprong van deze verschillen. Het leuke is dat je als burger door het bestuderen van die verschillen juist wat meer te weten kunt komen over wat de civieler bezighoudt. Allereerst kun je wat leren over de civieler als persoon. Een civieler is namelijk een hopeloze romanticus; betonnen kolossen noemt hij een kunstwerk, een stalen constructie (een) vakwerk. Maar dat is informatie die alleen voor intimi van waarde is. Er zijn ook daadwerkelijk nuttige lessen te trekken uit deze taalanalyse. Één van de ontwikkelingen die moeten leiden tot innovatie in de bouw en een meer doelmatige investering van belastinggeld is het functioneel specificeren. Waar vaak wordt gedacht dat dit tot grote problemen leidt omdat het een heel andere manier van werken zou zijn, stelt de taalanalyse iedereen gerust. De civieler denkt namelijk al veel langer in functies dan vanaf het moment waarop hij begon met functioneel specificeren. Hij noemde de dingen al bij de naam: verkeersregelinstallaties en handhavingsystemen, niks geen stoplichten en flitskasten. En voor degene die een les alleen maar nuttig vindt waneer het direct praktisch toepasbaar is, nog een laatste. Die stalen rails langs de snelweg, die zal je niet (op)vangen als je van de weg raakt, hooguit een beetje geleiden.

Adviseur risicomanagement en contracteren bij Twynstra Gudde

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels