nieuws

projectTraverse station Zwolle ‘in sneltreinvaart’ gebouwd

bouwbreed

‘In sneltreinvaart’ heeft Horst Staalbouw uit Epe de traverse gemaakt voor het station van Zwolle. De traverse bestaat uit onder meer een loopbrug van 112 meter lang.

“We hadden een zeer krappe deadline om alles af te krijgen”, zegt directeur Arjan de Velde van Horst. De staalbouwer kreeg de opdracht in september vorig jaar. Op 1 januari moest het werk gereed zijn. “In november hebben we dus wel een paar slapeloze weekenden gehad.”

De traverse ontsluit de perrons van station Zwolle. De constructie vervangt tijdelijk de tunnel onder de sporen. Deze tunnel is in de loop van de jaren te klein geworden om het groeiend aantal reizigers op te nemen. Om die reden wordt de tunnel verbreed van 5 naar 17 meter. Halverwege 2013 moet dit werk worden opgeleverd. Tot die tijd blijft de traverse aan de oostkant van het station staan. ProRail bekijkt of de constructie op een andere locatie al dan niet tijdelijk opnieuw kan worden gebruikt.

Horst bouwde de traverse naar eigen ontwerp. Arcadis maakte eerder een referentieontwerp. “Daarin bleken wat montageproblemen te zitten”, zegt De Velde. “Die hebben we opgelost door het ontwerp te versimpelen.” De constructie is grotendeels met boutverbindingen in elkaar gezet. De verschillende delen zijn voorgemonteerd op een voorbouwterrein en vanaf die locatie met een kraan op hun plek gehesen.

In de woorden van De Velde rusten de delen van de loopbrug op ‘tafels’. Die staan op de tussenperrons en bestaan net als de gelijknamige meubelstukken uit een blad met vier poten eronder. De poten staan weer op een fundering uit stalen buispalen.

Op de tafelbladen liggen de zes brugdelen die samen de loopbrug vormen. De brugdelen zijn samengesteld uit speciale liggers. Elke ligger is weer opgebouwd uit zigzaggevouwen staalplaten die tussen een onder- en een bovendorpel zijn gelast. Het zigzag-profiel vergroot de weerstand tegen horizontale- en verticale belastingen. Staalmeesters uit Overdinkel levert deze profielen onder de systeemnaam GLP: geprofileerde lijfplaat. In het geval van de Zwolse traverse is deze damwandachtige constructie 30 centimeter breed en 160 centimeter hoog.

Aan weerszijden van de brugdelen zijn trappen gemonteerd van respectievelijk 5 en 3 meter breed. Aan de kopse kanten van de traverse zitten trappen van 7 meter breed. Alle perrons worden ontsloten met liften van Easy Lift. Die zijn apart in het werk geplaatst. “Wij hebben er alleen een bordes met een hek voor geleverd”, zegt De Velde erover

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels