nieuws

interview Johan Wortelboer‘Gat in de weg vaak gat in begroting’

bouwbreed

Koud aangebrachte, oplosmiddelvrije reparatiemortel voor wegen krimpt niet als hij uithardt. Die eigenschap vermindert de kans dat herstelde beschadigingen opnieuw kapot gaan. Asfalttechnoloog Johan Wortelboer ontwikkelde twee producten met purbit, een mengsel van onder meer natuurlijke oliën en bitumen.

Gaten in wegen worden nog vaak gedicht met conventioneel koudasfalt. De praktijk leert dat het resultaat niet altijd lang meegaat. “Vaak binnen enkele weken moeten de beschadigingen worden hersteld. Een dure exercitie”, vindt asfalttechnoloog Johan Wortelboer uit het Drentse Anderen. “De schade aan een wegdek wordt steeds groter en is vaak alleen te stoppen met een omvangrijke reparatie. Die uitgaven zijn vaak niet in de begroting opgenomen.”

Met zijn bureau Altravie zegt Wortelboer een goed alternatief te hebben ontwikkeld: Een reparatiemortel voor gaten en één voor scheuren. Leverancier aaCoo biedt het middel voor gaten inmiddels aan als handelsproduct. Het bedrijf, waarin Dijkstra Holding participeert, hoopt binnenkort ook het middel voor scheuren als compleet systeem te kunnen leveren. Beide producten zijn samengesteld uit purbit, een mengsel van onder meer natuurlijke oliën en bitumen.

Uiteenlopende proeven hebben volgens Wortelboer afdoende aangetoond dat het materiaal ook onder de meest ongunstige omstandigheden een goed resultaat geeft. “Tot een temperatuur van min 20 graden Celsius is het asfalt net zo goed te verdichten als op een stralende zomerdag, zonder dat het met energieverslindende branders op de voorgeschreven verwerkingstemperatuur hoeft te worden gehouden.” Onder meer die eigenschap maakt het goed geschikt om in de winter, wanneer de meeste schade ontstaat aan wegen, reparaties te verrichten. Een toeslagmiddel bepaalt de hardingstijd.

Scheuren

Scheuren zijn moeilijk te repareren, zegt Wortelboer, omdat hete bitumenproducten niet tot onderin de scheur komen. “Op de bodem kan zich dan water ophopen. In de winter verandert dat in ijs dat de scheur groter maakt.” De mortel van Wortelboer moet worden aangebracht met een speciale vulwagen die momenteel wordt ontwikkeld. Daarop komen twee tanks voor de beide componenten: vulmateriaal en harder. De hardingstijd varieert met de samenstelling. Het materiaal krijgt voldoende tijd om tot onder in de scheur te vloeien. En niet onbelangrijk, vindt Wortelboer: “Steenslag zakt er niet in weg, waardoor de weg visueel aantrekkelijk blijft en veilig is voor motorrijders.”

Altravie werkt voor de toepassing van de reparatiematerialen samen met Koninklijke Sjouke Dijkstra uit Leek, Schagen Infra uit Zwolle en Ooms Construction uit Scharwoude. Deze gespecialiseerde en gecertificeerde verwerkers moeten gemeenten en provincies over de streep trekken om de producten van wortelboer te gebruiken. Interesse constateert hij al wel. Een aansprekend proefproject kan die consolideren. “Er zitten nogal wat gaten in de toplaag van wegen. Die kunnen in één nacht zijn gerepareerd. De wegbeheerder hoeft er alleen een weggedeelte voor te markeren en een aannemer opdracht te geven dat in orde te maken.”

Purbit op staal

Purbit hecht ook goed op staal. In Duitsland wordt bij wijze van proef een stalen brugdek met een van Purbit afgeleid product geconserveerd. De toplaag vangt zonder schade de rek en krimp als gevolg van temperatuursverschillen overdag- en ’s nachts op. “De gedetailleerde regelgeving in Duitsland maakt een praktische toepassing evenwel lastig en tijdrovend.

Het materiaal kan volgens asfalttechnoloog Wortelboer ook worden gebruikt voor sterke afdichtingen, zoals dakbedekking. “Het gaat dan vooral om constructies met een inlage uit bijvoorbeeld polypropyleen non-wovens. Deze dakbedekking kan niet met bitumen worden geproduceerd. Bij een temperatuur van ruim 140 graden Celsius gaat de kunststof smelten. Omdat ons product koud verwerkbaar is blijft de inlage geheel intact.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels