nieuws

Geluidswal met ballastgrind

bouwbreed

Bouwen langs het spoor kan vaak alleen als ook een geluidswal wordt aangelegd. Arcadis zegt die snel en goedkoop te kunnen maken uit oud ballastgrind.

Onder de noemer Javodis wordt in mei nabij Coevorden voor het eerst 18 meter geluidswal aangelegd met de methode. Javodis staat voor Jansen Voorma Arcadis, de namen van de ontwikkelaars en hun werkgever.

“Ballastgrind verslijt in de loop van de tijd”, zegt mede-ontwikkelaar Martin Voorma. De hoeken ronden af door de bewegingen in het ballastbed. Het grind verliest daarmee zijn functie. Afvoeren van versleten ballastgrind kost geld. ProRail kan zich die uitgaven grotendeels besparen door het oude grind te verwerken tot een geluidswal. Het grind komt in een stalen korf van 2 meter lang bij een hoogte en breedte van elk 75 centimeter. “De korf is het enige nieuwe materiaal dat voor de geluidswal moet worden aangeschaft”, zegt Voorma.

De korven worden in twee lagen gestapeld. “Collega’s bij Arcadis hebben uitgerekend dat een geluidsscherm minimaal 1,50 meter hoog moet zijn”, zegt Voorma. Om dat het scherm uit afzonderlijke delen wordt opgebouwd, kan er laten makkelijk een stuk tussen uit worden gehaald om later ruimte te maken om bijvoorbeeld een kabel aan te leggen. Voorma: “Als het scherm op een gegeven moment niet meer nodig is, kan het materiaal uit de korven opnieuw worden gebruikt. Het grind is schoon en uit het zand is na het weggraven eventuele vervuiling gehaald.”

De korven worden op een emplacement nabij de locatie gevuld en met een trein of een vrachtwagen naar hun bestemming gebracht. Een gevulde korf weegt ruim drie ton. Een niet al te grote kraan kan de korven op hun plek zetten. Voorma wil nog onderzoeken of de korven ook uit kunststof kunnen worden gemaakt. “Dat scheelt ruim 25 procent CO2”, zegt Voorma. “Kunststof degradeert echter door ultravio­let licht.”

Koperdiefstal te lijf

De schroothandel heeft geen interesse voor de spoorwegkabels van het Zweedse Safetracks, verwacht Andries Rinsma van ETS Spoor, leverancier van spoorwegmaterialen uit Purmerend. De kabel bestaat uit zachtstalen aders met een koperen omhulling. Het product geleidt half zo goed als koper. Een grotere diameter compenseert de lagere geleiding. Safetracks ontwikkelde zijn kabels voor de spoorwegen van India en Rusland “waar koperdiefstal een veel groter probleem is dan hier”, zegt Rinsma.

VolkerRail beschermt koperen kabels tegen diefstal met zijn VolkerRail Anti Diefstal Systeem oftewel VR ADS. Het systeem bestaat uit een blokje elastomeer met uitsparingen voor één of twee kabels. De kabels worden in de blokjes geklemd waarna een speciale clip de blokjes in de ‘ziel’ van de spoorstaaf bevestigd. De fixering wordt om de twee dwarsliggers aangebracht. Met grof geweld is de beveiliging wel een keer open te breken, denkt Ruud van Uuden van VolkerRail, “Maar koperdieven zullen zich er niet aan wagen omdat het veel te lang duurt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels