nieuws

Station Rokin bijna dicht

bouwbreed

Vrijdag stortte aannemer Max Bögl de vierde van in totaal veertien moten van de onderste vloer van het nieuwe metrostation in de hoofdstad. Vanaf -26,5 m NAP werd een laag van 3 meter beton opgebracht. Vijftienhonderd kuub in totaal. Trucks van Mebin reden tot diep in de nacht af en aan, Nijwa verpompte de mortel […]

Vrijdag stortte aannemer Max Bögl de vierde van in totaal veertien moten van de onderste vloer van het nieuwe metrostation in de hoofdstad. Vanaf -26,5 m NAP werd een laag van 3 meter beton opgebracht. Vijftienhonderd kuub in totaal.

Trucks van Mebin reden tot diep in de nacht af en aan, Nijwa verpompte de mortel naar beneden waar een stuk of tien Slowaakse medewerkers van Max Bögl het beton verspreidden en verdichtten. Er was niet veel ruimte om de trilnaalden van bovenaf door de dichte wapeningsnetten heen te wurmen.

Het ging om een van de meest kritische moten uit de vloer van station Rokin. De meeste stukken vloer beginnen een meter hoger en dat betekent continu een meter meer tegendruk voor grond en water dat van onderaf de bouwkuip in wil dringen.

De ontgravingsfase is volgens toezichthouder Henry Kuit van de dienst Noord-Zuidlijn het meest kritisch. Dan ligt de zaak even bloot. Maar de tegendruk neemt al snel toe met het vlechten van de wapening. In de moot van 25 x 18 x 3 meter die vrijdag werd gestort, zit 140 ton wapening.

Afbouw

Iedereen sliep volgens Kuit toch weer wat rustiger toen die wapening op zijn plek zat.

De verwachting is dat eind maart de hele vloer erin ligt. Dan is station Rokin aan alle kanten dicht en kan Max Bögl beginnen met de afbouw.

Station Vijzelgracht is voorlopig nog niet zover. Daar wordt binnenkort begonnen met afgraven van de laatste meters grond onder verhoogde luchtdruk.

De vrieslansen die de voegovergangen tijdelijk versterken, staan daar dus nog even aan. Station Vijzelgracht hoeft maar 1 meter dieper te worden ontgraven dan station Rokin, maar de laag afsluitende Eemklei onder de bodem is ter hoogte van de Vijzelgracht dunner. Daardoor bestaat er een grotere kans op toestroming van water en grond van onderaf. De overdruk moet zorgen voor het broodnodige verticale evenwicht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels