nieuws

Octrooi

bouwbreed

Aangetaste hardhouten palen van steigers en bruggen hoeven niet te worden vervangen, maar kunnen worden gerepareerd met een speciale epoxyhars die zelfs onder water hecht.

Houtconstructies in de waterbouw hebben veel te lijden. Denk bijvoorbeeld aan dukdalven, meerpalen, sluisdeuren en palen van steigers en bruggetjes. Niet alleen de onderlinge verbindingen en de kopse kanten zijn gevoelig voor rot, maar ook het hout nabij de waterspiegel, op de grens tussen water en lucht. De gebruikelijke reactie op een te grote aantasting van bijvoorbeeld een paal is: verwijderen en vervangen door een nieuwe. Onnodig, vindt Sjaak Bisseling, directeur-eigenaar van de Protekta-groep. Al jarenlang gebruiken zijn medewerkers een door hem ontwikkelde epoxyhars voor het herstel van aangetaste constructies van droog hout, in kerken, molens en monumentale gebouwen.

Bisseling: “Het gaat daar om hout met minder dan 20% vocht. Voor hout met een hoger vochtgehalte heb ik 10 jaar gewerkt aan een daarop toegespitste epoxyhars, Protek Aqua.” De nieuwe hars kan onder water worden aangebracht, maar een duikteam maakt de toepassing wel duurder. Octrooi NL2002363 gaat daarom niet alleen over de samenstelling van de hars, maar ook over een werkwijze bij het aanbrengen.

Aluminium bak

Het octrooi beschrijft een rechthoekige bak van 150 x 150 x 75 cm (lxbxh) die bestaat uit twee scharnierende delen die waterdicht om een houten paal kunnen worden geklemd. De bovenzijde van de aluminium bak is open. In de tegen elkaar geklemde bodemhelften is een opening uitgespaard die is afgestemd op de betreffende paal. Dochteronderneming Protekta Aqua Tech heeft dan ook meerdere bakken in gebruik, met onderling verschillende openingen. Na het aanbrengen van de bak en het er uitpompen van het water kan een medewerker het aangetaste hout verwijderen, een bekisting aanbrengen en de holten in het hout opvullen met de epoxyhars. Zo nodig kunnen wapeningstaven van glasvezel worden gebruikt. Vooraf droogmaken van het hout is niet nodig.

Volgens de uitvinder is een gerepareerde paal weer ongeveer net zo sterk als toen hij oorspronkelijk werd geplaatst. En repareren is meestal minstens de helft goedkoper dan vervangen. Bisseling: “Het ligt er een beetje aan hoe goed we er bij kunnen, of we onze bak kunnen gebruiken en hoe ernstig de aantasting is. Als een of twee palen van een meerstoel of brug zijn aangetast, is reparatie veel goedkoper dan verwijderen en opnieuw plaatsen van de complete constructie. Als het aan de andere kant gaat om een relatief korte, losstaande meerpaal waar je makkelijk met een rijdende kraan bij kunt, dan is vervangen goedkoper.”

Octrooinummer: NL2002363

Houder: Protekta, Gemert

Uitvinder: J.Bisseling

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels