nieuws

‘Kracht van pps is dat alle partijen kunnen winnen’

bouwbreed

De A2-Maastricht is de grote inspiratiebron voor minister-president Mike Eman van Aruba. De combinatie met wijkaanpak en groen spreken hem zeer aan voor zijn pps-snelweg tussen Oranjestad en San Nicolas. En dat is niet het enige project dat op stapel staat. Eman wil nog voor 2013 – niet toevallig het verkiezingsjaar – ook de containerhaven […]

De A2-Maastricht is de grote inspiratiebron voor minister-president Mike Eman van Aruba. De combinatie met wijkaanpak en groen spreken hem zeer aan voor zijn pps-snelweg tussen Oranjestad en San Nicolas. En dat is niet het enige project dat op stapel staat.

Eman wil nog voor 2013 – niet toevallig het verkiezingsjaar – ook de containerhaven verplaatsen, het ziekenhuis uitbreiden, een tramlijn aanleggen en de zeelagune in de binnenstad omtoveren tot een Utrechtse grachtengordel. Een groot deel van de projecten is op de markt of komt dat binnenkort.

“We hoeven niet nog meer hotels – dat aantal is gegroeid van 2000 naar 8000 kamers – maar zetten in op kwaliteit, groen en leefbaarheid voor de toeristen en onze eigen bewoners.” Op Aruba komen jaarlijks 1,5 miljoen toeristen, waarvan de helft binnenkomt via enorme cruiseschepen. Daarbij rollen vooral dollars, in plaats van de ouderwetse guldens en dubbeltjes.

De minister-president heeft met lede ogen gezien dat het zwaartepunt van de economie naar de westkant van het eiland is verplaatst met een grote agglomeratie van hotelketens en zou graag weer meer leven zien in de binnenstad van Oranjestad. “Het laatste stuk van de main street is verpauperd”, windt Eman er geen doekjes om. De trends op het gebied van stedelijke vernieuwing, gebiedsontwikkeling en pps in Nederland volgt hij op de voet.

De AVP-voorman, die nauwe banden met het CDA onderhoudt, presenteerde al tijdens de verkiezingsstrijd een ambitieus plan om de binnenstad op te knappen. Daarbij krijgen alle zeven ministeries een nieuw onderkomen, de twee watertorens een nieuw bestemming en wordt gewerkt aan de uitbreiding van het gerechtsgebouw. De zeelagune wordt uitgebaggerd en moet een aantrekkelijke plek met terrasjes worden. De tweehonderd monumentale Hollandse geveltjes krijgen waar nodig een opknapbeurt in Caribische stijl: fel pastel. Daarin zijn vooral winkels gevestigd, waarbij ook Bruna, Blokker en Gucci niet ontbreken. Hij heeft voor de gebiedsontwikkeling zo’n 200 miljoen gulden beschikbaar, bij elkaar gesprokkeld van Nederlands geld en de eigen begroting. In combinatie met private investeerders verwacht hij de plannen gefaseerd uit te voeren en is daarmee al voortvarend aan de slag gegaan. Zijn eigen kantoor aan de Smith Boulevard was het eerste project. Hij is er trots op dat tijdens de formatie van zijn regering, vrienden en aanhangers zich een maand uit de naad hebben gewerkt om het onderkomen tegenover de Cruiseterminal helemaal op te knappen. “Mijn voorganger had het bijna verkocht aan hoteleigenaren. Maar dit is het visitekaartje van ons eiland.” Onderdeel van de plannen is verder een onbemande tramlijn van 15 miljoen gulden tussen de cruiseterminal en de hoofdstraat. “Zoiets als in San Francisco en New Orleans.”

De Haagse HTM helpt bij de ontwikkeling van zijn paradepaardje. Eman wijst vol trots op het certificaat van de HTM dat hem erkent als trambestuurder. Daarnaast zoekt hij contact met Nederlandse projectontwikkelaars en heeft hij zijn licht opgestoken bij Nederlandse bouwbedrijven, als Volker Wessels en Ballast Nedam. Bij de laatste kreeg hij de uitwerking van de A2-tunnel bij Maastricht onder ogen. “Hoe dat groen bovenop die tunnel is uitgewerkt in combinatie met de aanpak van alle omliggende wijken”, wijst hij op de folder van de Maastrichtse Groene Loper. “Het ziet er zo goed uit. Aan het einde van onze snelweg vertakt de weg in drie richtingen in San Nicolas. Bouwers kunnen ons helpen die omliggende wijken op te knappen en aanleg van een mooie groene omgeving. Die combinatie is echt nieuw hier”, duidt Eman. Dat BAM op het laatste moment uit het A2-project stapte, wist hij niet, maar dat laat hem niet weerhouden van zijn plannen. Hij verwacht minimaal drie inschrijvers.

Daarbij kijkt hij naar de Nederlandse bouwers, maar ook naar andere grote internationale spelers uit Frankrijk, Amerika, Zweden en Brazilië. De minister president verwacht overigens dat zij combinaties aangaan met een van de lokale spelers: Aldo, Tiel en MNO Vervat.

De huidige A1 lijkt op een gemiddelde 80-kilometerweg en staat elke ochtend en avond vast. Op het bestaande tracé komt over een lengte van 23 kilometer een moderne snelweg met twee keer rijstroken in pps. Ambitieuze plannen voor het eiland met 100.000 inwoners ter grootte van Texel. De financiering van ruim 100 miljoen Arubaanse guldens (40 miljoen euro) verwacht Eman via de externe financiers van een dbfm-contract rond te krijgen. De regering staat garant voor de betaling van de beschikbaarheidsvergoeding: “Uiteraard komen wij verplichtingen na en betalen al onze schulden. Dat hebben we altijd gedaan en zullen we nu ook doen.”

Geïnspireerd op het Nederlandse model van dbfm-light waarbij wel sprake is van een volwaardig contract met de combinatie van ontwerp, bouw, onderhoud en financiering, maar zonder uitgebreide dialoogfase ziet de premier wel zitten.

De regering is echter niet van plan extra garanties af te geven aan financiering van de pps-projecten. Onderhoud

De combinatie met 25 jaar onderhoud in de dbfm spreekt hem aan: “Wij zijn hier niet zo goed in onderhoud en zetten daar te weinig geld voor opzij en deze contractvorm dwingt je dat wel te doen.” Hij tilt niet te zwaar aan de functionele eisen, andere aansturing en risicoverdeling en vertrouwt daarbij op de kennis van de Nederlandse Rijkswaterstaat die daarbij adviseert. “Ik weet dat in Nederland aanvankelijk ook weerstand was tegen de nieuwe contractvorm. Maar nu zijn zowel opdrachtgever als inschrijvende marktpartijen gelukkig met de nieuwe mogelijkheden. Zo zal het hier ook wel gaan. En als het in Aruba lukt, biedt dat perspectief voor nog veel meer landen.” ■

Planning projecten Aruba

Aruba investeert de komende jaren miljarden in een mooier eiland. Premier Mike Eman laat zich daarbij ook inspireren door Nederlandse bouwprojecten en hoopt op een helpende hand.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels