nieuws

De sponsor Koninklijke Boskalis Westminster‘Wij hebben veel raakvlakken met KNRM’

bouwbreed

Bij weer en wind drenkelingen uit het water halen. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij is er sinds 1824 in gespecialiseerd. Koninklijke Boskalis Westminster levert een belangrijke financiële bijdrage aan het werk van de KNRM. Een vorm van sponsoring die beide partijen voordelen biedt.

Corporate sponsorprojecten van Koninklijke Boskalis Westminster kenmerken zich door onder meer de volgende aspecten. Ze zijn maritiem van aard, wijken af van het gebaande pad en liggen dicht bij de eigen bedrijfscultuur. Zo is Team Boskalis een milieuvriendelijk project met catamaranzeilers waar kennisoverdracht van masters aan pupils centraal staat. Kunstenaar Ruud Kuijer voert met zand en water als bouwmaterialen het beeldenproject Waterwerken langs het Amsterdam-Rijnkanaal uit; hij plaatste het beeld ‘Springtij’ bij Boskalis’ hoofdkantoor te Papendrecht en ontwierp het kunstwerk ‘Alliance’ bij de havenmond van Melbourne, een schenking van Boskalis na de uitdieping van het toegangskanaal naar de haven. Een derde corporate sponsorproject behelst de KNRM.

De ondersteuning door Boskalis richt zich op het KNRM-station in Dordrecht met als werkgebied het Hollandsch Diep, het Haringvliet, de rivieren en de Biesbosch. Voor Boskalis lag de keuze voor Dordt voor de hand: de roots van het bedrijf liggen in deze streek.

KNRM en Boskalis hebben veel raakvlakken, zegt Hanneke Schouten, senior communicatiemedewerker bij Boskalis. ‘‘We zijn allebei ’koninklijk’, onze dienstverlening speelt zich af op zee en op de ruime binnenwateren en we zijn allebei maritieme ondernemingen die gebruikmaken van technisch geavanceerd materieel. We zijn allebei innovatief en gewend om, binnen bepaalde grenzen, tot het uiterste te gaan.’’

‘‘Een ander belangrijk speerpunt binnen ons sponsorbeleid is talentontwikkeling. De KNRM geeft het opleidings- en oefenprogramma voor de vrijwillige redders prioriteit, zodat zij onder de zwaarste omstandigheden mensen in nood kunnen redden. Die expertise is voor ons van onschatbare waarde. Onderdeel van de sponsorovereenkomst is dat wij die kennis en expertise delen.’’

‘Part of the deal’ is ook dat Boskalis van tijd tot tijd het werk van de KNRM van zeer dichtbij mag ervaren, bijvoorbeeld tijdens de jaarlijkse familiedag van het bedrijf. De KNRM leverde de overeenkomst een ultramodern reddingsvaartuig op: de KBW 1910. Met deze snelle, moderne en uiterst wendbare reddingboot kunnen de mensenredders uit Dordrecht adequaat hun missies vervullen. De naam is een hommage aan de sponsor. De letters staan voor Koninklijke Boskalis Westminster, het jaartal verwijst naar het geboortejaar van de onderneming.

De KNRM beschikt over 42 reddingstations, 65 reddingboten, 1.000 professionele vrijwilligers en tien beroepsschippers. Jaarlijks worden meer dan 1.600 reddingen en hulpverleningen uitgevoerd op zee en op de binnenwateren.

Het werk wordt grotendeels gefinancierd door 81.000 donateurs (‘’Redders aan de wal’’). Maar hun bijdragen zijn onvoldoende om de begroting van 12 miljoen euro te dekken. Omdat de reddingsmaatschappij geen overheidssubsidie krijgt, is sponsoring door het bedrijfsleven onmisbaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels