nieuws

De sponsor Dura Vermeer ‘Iets terugdoen voor de regio’s’

bouwbreed

Het CHIO in Rotterdam en het Concours Hippique in Haarlemmermeer zijn ondenkbaar zonder de inzet van Dura Vermeer. Op beide hippische evenementen behoort het Zoetermeerse bouwconcern al tientallen jaren tot de belangrijkste sponsors. Een traditie die alles te maken heeft met de relatie tussen de onderneming en zijn roots in de twee regio’s. En met een sponsorbeleid dat focust op sport en cultuur.

Dura Vermeer kiest zijn sponsordoelen met zorg. In de culturele sector zijn het niet de minste instellingen die financieel worden ondersteund. Op het lijstje staan bijvoorbeeld het Rotterdams Philharmonisch Orkest, museum Boijmans Van Beuningen en het Cobra Museum. Op het sportieve vlak associeert het bedrijf zich vooral met de paardensport.

Dat laatste heeft alles te maken met de herkomst van de twee ondernemingen waaruit Dura Vermeer is ontstaan. De wieg van de bouw- en vastgoeddivisie, het voormalige Dura, stond in Rotterdam. De infradivisie, voorheen Vermeer, komt oorspronkelijk uit Hoofddorp.

Job Dura, de grootvader van de huidige voorzitter van de raad van bestuur, behoorde in 1947 tot de initiatiefnemers van het CHIO in Rotterdam-Kralingen. “Als sportliefhebber én als voorzitter van de ondernemersvereniging De Sociëteit, die bijeenkwam in de jockeyclub van de Rotterdamse manege, opperde hij iets te organiseren voor de bevolking van de platgebombardeerde stad, een groot evenement waar de bevolking naar kon uitkijken’’, vertelt Dura Vermeers hoofd communicatie, Glenn Metselaar.

Zo kwam het Concours Hippique International Officiel tot stand. In de loop der jaren groeide het uit tot een professioneel toernooi voor paardenliefhebbers uit binnen- en buitenland, dat door de nauwe band met het zakenleven tevens een plek werd waar ondernemers elkaar informeel konden ontmoeten. Als legacysponsor heeft Dura Vermeer zijn eigen partytent op het terrein. Op de openingsdag ontvangt het bedrijf daar zo’n zevenhonderd relaties.

Het Concours Hippique in de Haarlemmermeer dateert uit 1909 en heeft een vergelijkbare reputatie. Ook hier zijn paardensport en ondernemerschap nauw met elkaar verknoopt. Dura Vermeer steunt het evenement al vele tientallen jaren; onlangs nog werd het sponsorcontract verlengd. Ondersteuning vindt deels in natura plaats. Het bedrijf werkt mee aan de opbouw van het parcours en plaatst er een hindernis in de eigen bedrijfskleuren. In Rotterdam bouwt Dura Vermeer bij de Rotterdamse Manege waar het CHIO jaarlijks wordt gehouden, een vaste overdekte tribune met paardenstallen,vip-rooms, ruimtes voor de jury, kantoren en een perscentrum.

De bedragen waar het bij de driejarige sponsorcontracten om gaat, worden geschreven in cijfers met vijf nullen. Dat zijn royale donaties, erkent Metselaar. “Maar wij vinden dat we wel iets terug mogen doen voor de regio’s waar wij groot zijn geworden. Wij hebben veel aan Rotterdam en aan de Haarlemmermeer te danken. Daarnaast vinden wij klantcontact zeer belangrijk. Een mooier podium om dat uit te dragen dan de paardensport, is nauwelijks denkbaar. De sfeer is ongedwongen, zodat ook onze relaties gelegenheid hebben elkaar beter te leren kennen.’’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels