nieuws

Bekijk vervoer op integrale manier

bouwbreed

Goed openbaar vervoer betekent meer dan zes intercity’s per uur. Robert Jan Roos en Robert van Meijgaarden pleiten voor een integrale aanpak om het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer tot een succes te maken. Uiterlijk 2020 zal dankzij het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) op de vijf drukste trajecten elke vijf minuten een reizigerstrein rijden. Door dit ‘spoorboekloos […]

Goed openbaar vervoer betekent meer dan zes intercity’s per uur. Robert Jan Roos en Robert van Meijgaarden pleiten voor een integrale aanpak om het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer tot een succes te maken.

Uiterlijk 2020 zal dankzij het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) op de vijf drukste trajecten elke vijf minuten een reizigerstrein rijden. Door dit ‘spoorboekloos reizen’ kunnen 40 procent meer reizigers en tot 100 ton meer goederen worden vervoerd. Dat is een uitdagende puzzel op een van de drukste spoornetten ter wereld. Hoe kunnen we dat succesvol omvormen?

Leefbaarheid

Ov zorgt ervoor dat we zonder auto mobiel zijn en op plekken kunnen komen waar de auto niet welkom is. Het vraagt van de individuele reiziger geen grote investering en om onderhoud hoeft hij zich niet te bekommeren. Ov vergroot bovendien de leefbaarheid: minder autokilometers, minder uitstoot, minder geluidshinder en minder ongelukken. Maar ov kan niet zonder fiets en auto. Door de verschillende vervoerswijzen op een integrale manier te bekijken, kan een synergievoordeel worden gecreëerd.

Welk vervoermiddel de mobilist kiest hangt van het doel af dat hij wil bereiken. Inzet is dat hij bij die keuze ov als een ideaal en serieus alternatief voor de auto beschouwt. PHS is daarin een sterke troef. Daarnaast is het zaak om het de reiziger ook op andere gebieden naar zijn zin te maken. Kernbegrippen zijn schoon, veilig, comfortabel materieel waarin zoveel mogelijk wordt ingespeeld op de behoeften van verschillende doelgroepen. Een uitgekiende afstemming van PHS met voor en na transport, levert het bewijs van ov als serieus alternatief. Nauwkeurige reis- en overstapinformatie is een belangrijke voorwaarde, in het bijzonder bij verstoringen. Goed ‘crisismanagement’ is een belangrijk instrumenten voor klantbehoud.

Een integrale kijk op mobiliteit bevat ook een visie op de inrichting van ons land en samenleving. Zo verbetert het concentreren van nieuwe woningen en bedrijvigheid rond ov-knooppunten als vanzelf de relatie tussen ov en gebruiker. Meer reizigers maken ov rendabeler wat resulteert in grotere opbrengsten waarmee de kwaliteit van dat ov kan worden verbeterd. Je zou zelfs kunnen denken aan het integraal aanbesteden van gebiedsontwikkeling waarbij het realiseren van goed ov een voorwaarde is voor gunning.

Van belang voor de ontwikkeling en de leefbaarheid van een nieuwbouwwijk is een goed functionerende ov-verbinding zodra de nieuwe bewoners hun huizen betrekken.

Verbeteren

Omdat investeringen in ov vaak gepaard gaat met hoge kosten, is er altijd weerstand. Het verbeteren van bereikbaarheid wordt vaak gezien als een kostenpost, maar feitelijk creëert het opbrengsten: voor de gebruikers, voor bedrijven (tijd is geld). Over de grens zijn met die gedachte interessante financieringsmodellen ontwikkeld.

In Nederland leiden de beginberekeningen vaak tot de conclusie dat ‘het niet uit kan’, meestal gekoppeld aan sombere voorspellingen over de opbrengsten. Maar de Zuidtangent en de Randstadrail laten zien dat het gebruik de verwachtingen overtreft. Ook buitenlandse voorbeelden bewijzen dat scepsis omslaat in enthousiasme als gebruikers ervaren wat het hen oplevert.

Ingenieursbureau Arcadis

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels