nieuws

Zware damwanden voor fietstunnel

bouwbreed Premium

Zware damwanden voor fietstunnel

De grondslag langs de A44 bij Wassenaar is dusdanig dat voor een bescheiden fietstunnel heel zware damwandplanken gedrukt moeten worden. Waterinjectie bij de teen helpt een handje mee.

BAM Civiel West is sinds een paar maanden bezig met de bouw van de fietstunnel Den Deijl die vooral schooljeugd veiliger de rijksweg moet laten kruisen. Deze week worden de eerste prefab betonnen kokerelementen geplaatst. Daarna kan een deel van de weg worden teruggelegd en kan de aannemer aan de slag met fase twee van de bouw die zich afspeelt in een soort eiland tussen de twee rijbanen. De derde en laatste fase van de bouw aan de oostkant van het tracé moet volgend jaar juni worden afgerond.

De stevige zandgrond ter plekke is bij de detaillering van het ontwerp en kiezen van de juiste uitvoeringsmethode een heikel punt geweest, meldt Oscar van Zetten. Namens ingenieursbureau Debuco treedt hij op als directievoerder.

Het oorspronkelijk ontwerp ging namelijk uit van vrij lichte damwandplanken voor de bouwput die na afloop weer trillend getrokken zouden worden. Maar een wat slappere laag op -6 meter NAP met rond zand maakte het risico op zettingen en zakkingen te groot. De huizen pal naast het tunneltje staan namelijk gefundeerd op staal. Naarmate meer gegevens bekend werden van sonderingen en grondonderzoek werd het ontwerp ingrijpender bijgesteld.

Vriezen of diepwanden graven pakten beide duur uit en leverden ook geen oplossing voor de vele kabels en leidingen in de grond die gekruist moesten worden. De keuze viel daarom uiteindelijk op damwanden drukken. Daarvoor was wel een zwaardere damwand nodig dan oorspronkelijk gepland: de hoesch 2607. Lichtere planken zouden sneuvelen onder het geweld van de drukkende vijzels.

Sterk Heiwerken bracht daarvoor een van haar zwaardere stellingen naar Wassenaar, uitgerust met een 7 tons drukblok. De langste planken die tot -10 meter NAP de bodem in moeten – zijn onderaan uitgerust met injectiepunten waardoor water onder hoge druk wordt ingespoten. Zonder dat fluïderen zou je de planken volgens Van Zetten onmogelijk op diepte krijgen.

Meetsystemen

Het heiwerk is gemonitord met twee onafhankelijk opererende meetsystemen van BAM en de gemeente. Daarbij zijn wel af en toe korte trillingspieken opgetreden als een plank wat lastiger door een bepaalde laag heen wilde. Maar er is niet langdurig op een bepaalde frequentie op één bodemlaag gedrukt, wat volgens geotechnici het meest riskant is. Bij de volgende twee bouwfases wordt er verder van de belendingen gewerkt en luistert het volgens Van Zetten naar verwachting minder nauw.

Reageer op dit artikel