nieuws

‘Tijdens verbouwing was van verzakking ‘t Loon niets te zien’

bouwbreed

Tijdens de grootschalige verbouwing van winkelcentrum ’t Loon was van een verzakking nog niets te zien. Dat zegt Henk Janssen, projectleider van aannemer BAM Utiliteitsbouw. “Constructief was alles in orde.”

De aannemer werkte tot maart 2004 een jaar lang aan het winkelcentrum. Onderdeel van het circa 7 miljoen euro kostende project was de sloop van twee derde van de parkeergarage. “Het gedeelte dat nu gesloopt wordt is toen blijven staan, omdat er winkels boven zaten”, zegt Janssen. “De rest ging plat.” Dat was nodig omdat er nieuwe winkels moesten komen. “Het was niet mogelijk om die op de oude garage te bouwen.”

Het verzakte gedeelte is door BAM wel opnieuw bestraat. “En de tempex-isolatie is vervangen door houtwolcementplaten, maar constructief hebben we niets gedaan.” Tijdens de werkzaamheden in de parkeergarage was niets vreemds te zien, benadrukt de projectleider. “Toen we de oude bestrating eruit haalde, zag alles er normaal uit. Geen verzakkingen rond de voet van de kolommen of iets dergelijks.” Wel zaten er haarscheurtjes in het plafond van de garage, herinnert de projectleider zich. “Die waren niet groter dan 0,2 á 0,3 millimeter. We hebben ze gewoon dichtgemaakt. Dergelijke scheurtjes zijn niet zo vreemd bij een pand dat in de zestiger jaren gebouwd is. De kolommen waren nog in prima staat, voor zover ik dat kan beoordelen. Constructief was het zeer zeker verantwoord om het te laten staan.”

Problemen

Uit correspondentie tussen de gemeente en onder meer ingenieursbureau W&N, constructeur BWM, Staatstoezicht op de Mijnen en Q-Park blijkt echter dat er al eerder problemen waren met scheurende kolommen in de parkeergarage. In 2002 werden drie kolommen vervangen, en tussen 2002 en 2011 is het parkeerdek tussen de 13 en 18 centimeter gezakt.

Op 31 augustus schrijft een constructeur aan burgemeester Paul Depla dat in het verleden diverse keren problemen zijn geweest met scheurvorming in de kolommen van de parkeergarage. “Het was net of de fundering van de kolommen wilde verschuiven”, staat in zijn notitie.

Deze mededeling komt een dag nadat Q-Park opnieuw scheuren in kolommen heeft ontdekt. Ze worden met speciale hars gerepareerd. Op 7 september blijkt een kolom “volledig gescheurd” en worden inderhaast de eerste stempels aangebracht. Een dag later wordt het aantal stempels fors uitgebreid. Op 9 september krijgt Depla bericht dat injecteren met hars onvoldoende helpt. Dan blijkt ook dat in 2002 al drie kolommen vervangen zijn.

Vervorming

Op 10 oktober is er een bespreking tussen onder meer het staatstoezicht, W&N, BWM, en beheerder MVGM waaruit blijkt dat het dek sinds 2002 al 13 tot 18 centimeter gezakt is. Vervormingen lijken te wijzen op een “zwart gat”, blijkt uit een verslag van deze bijeenkomst. Het Staatstoezicht laat op 12 oktober weten zich zorgen te maken over de stempels. Het toezicht zegt een plotselinge grotere verzakking niet uit te kunnen sluiten.

Op 14 oktober stelt BWM vast dat er zeker 25 kuub zand is weggelopen. Op 17 oktober ontdekt BWM scheuren langs een betonnen balk, die vervolgens wordt gestut. Op 1 november blijkt uit een memo aan Depla dat een aantal kolommen in de parkeergarage is vervormd en deels ingescheurd. Op 29 november wordt een deel van ‘t Loon gesloten na de ontdekking van nieuwe scheuren in een kolom en het dek.

Volgens Janssen heeft de verzakking in het oude gedeelte niets met de staat van het pand te maken. “Als een dergelijke verzakking onder een kolom in het nieuwe gedeelte had plaatsgevonden, was precies hetzelfde gebeurd.”

Als er destijds iets mis zou zijn geweest met de constructie van het gebouw, was dat opgemerkt, benadrukt Janssen. “Ontwikkelaar 3W heeft allerhande onderzoeken gedaan voordat we met het werk mochten beginnen. We zijn dus niet over één nacht ijs gegaan.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels