nieuws

Keuzes gemaakt voor Almere

bouwbreed

Almere – De verbinding tussen Almere en Amsterdam is teruggebracht tot twee opties: een metrolijn via het IJmeer of hoogwaardig openbaar vervoer via de Hollandse Brug. Afgelopen week presenteerde minister Schultz (infrastructuur) de onderzoeken voor infrastructuur tussen Amsterdam en Almere.

Voor de IJmeerlijn wordt zowel een brug als een tunnel onderzocht. De andere optie die minister Schultz laat uitwerken is een Hoogwaardig Openbaar-vervoerverbinding via de Hollandse brug. Het wooneiland voor de kust van Almere is niet meer nodig voor de aanleg van een IJmeerverbinding. “Het is niet gezegd dat het eiland er dus niet gaat komen, benadrukt Adri Duivensteijn”, wethouder Ruimtelijke Ordening van Almere. “De aanleg van IJland is nog steeds mogelijk, maar het is veel goedkoper om een IJmeerverbinding niet via het nieuwe IJland te laten lopen, dus de koppeling met de IJmeerverbinding is losgelaten.”

De verbinding is van belang om het groeiend aantal inwoners in de regio te kunnen huisvesten. In Amsterdam gaat het woningaanbod de komende jaren knellen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voorspelde onlangs een groei in de regio Amsterdam van 110.000 huishoudens tot 2025. “En tot 2040 een groei van 400.000 huishoudens in de Randstad”, reageert de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest. “We moeten daarvoor 130.000 woningen vinden. Wij kunnen 70.000 woningen aan de voorraad toevoegen, maar de 60.000 woningen in Almere zijn ook echt nodig om te voorkomen dat de economische kracht van de stad er onder te lijden krijgt.” Duivensteijn wil die woningen echter alleen bouwen als de IJmeerlijn er komt. De verbinding via de Hollandse Brug volstaat volgens hem niet. “Dan accepteren we de bouwopgave niet. We kunnen alleen eensgezinswoningen realiseren. We hebben dan niet de vervoerscapaciteit voor al die nieuwe inwoners.”

De kosten voor het opwaarderen van de verbinding via de Hollandse Brug zijn nu geschat op 225 miljoen euro. De kosten van de IJmeerlijn via een brug zijn door marktpartijen geschattussen de 2,2 en 2,6 miljard euro. Een IJmeertunnel kost tussen de 2,5 en 2,9 miljard euro. Twee miljard euro goedkoper dan de oorspronkelijke raming.

Volgens Duivensteijn is “de IJmeerverbinding nu een realistische politieke keuze geworden.” Begin volgend jaar presenteert Almere de stedelijke plannen voor de westkant van de stad.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels