nieuws

‘Je moet er staan bij voor- én tegenspoed’

bouwbreed

De Nijmeegse ijshockeyclub Romijnders Devils speelt sinds vier jaar in shirts met daarop de namen van Frans Romijnders Dakgroep en Romijnders Installatie Techniek uit Wijchen. Voordat hij hoofdsponsor werd, wist directeur Frans Romijnders weinig tot niets van deze in Nederland slechts op beperkte schaal beoefende sport. Inmiddels is hij sportief en zakelijk helemaal om. Met ijshockey kun je scoren.

“We zijn heel toevallig bij deze sport betrokken geraakt’’, vertelt Frans Romijnders, die tot dusver onder andere naamsbekendheid zocht op de reclameborden langs voetbalvelden in de regio. ‘‘De Devils klopten via de gemeente Nijmegen bij ons aan toen de vorige hoofdsponsor afhaakte. Het leek ons wel interessant. Met de steun aan een sportvereniging laat je zien dat je maatschappelijk betrokken bent bij je omgeving. En we dachten ook dat het een goede manier kon zijn om nieuwe contacten te leggen.’’

Romijnders kende ijshockey alleen van de tv. ‘‘Ik keek weleens naar wedstrijden tijdens de Olympische Winterspelen.’’ Een paar matches van de Devils in hun roodwitte shirts volstonden om de aannemer laaiend enthousiast te maken. ‘‘Het is een flitsende, onweerstaanbare sport, als je de spelregels eenmaal begrijpt is het moeilijk om niet te worden meegezogen. De snelheid van het spel is fascinerend. Niemand van de spelers kan zich verstoppen, er wordt honderd procent inzet van je geëist.’’

Die mentaliteit linkt hij graag aan zijn onderneming. ‘‘Wij hebben graag mensen die drive tonen, die een passie hebben voor hun werk en die verantwoordelijkheid nemen.’’

Zakenrelaties die een wedstrijd met de Devils bijwonen verlaten opgetogen de ijsarena. ‘‘Iedereen krijgt een kick van deze sport’’, constateert Romijnders.

In het jaar dat Romijnders aantrad als sponsor, speelden de Nijmeegse profs in de eredivisie. Ze presteerden uitstekend. In het eerste seizoen behaalden ze de beker, in het tweede seizoen werden ze landskampioen. Daarna volgde een terugslag. Frans Romijnders: ‘‘Mede doordat in deze economisch moeilijke tijden andere sponsoren wegvielen, moesten we een klasse lager gaan spelen. Inmiddels zit de club sportief en financieel weer in de lift. We denken dat we ons binnen een paar jaren weer kunnen terugknokken naar de eredivisie.’’

De associatie met het ijshockey heeft het bedrijf alleen maar voordelen gebracht. ‘‘We merken dat we er zakelijk profijt van hebben’’, zegt Frans Romijnders. ‘‘Sport vergemakkelijkt de contacten. Dat effect voel je overigens pas na drie, vier jaar. Deze investering rendeert pas op de langere termijn. Het is alsof iedereen eerst de kat uit de boom wil kijken. Misschien ben jij ook wel zo’n sponsor die het bij het eerste beetje tegenwind laat afweten. Je wint pas aan vertrouwen als je er niet alleen bij voor- maar ook bij tegenspoed staat. Ons plan is om hier nog zeker een aantal jaren mee door te gaan.’’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels