nieuws

Helikopter assisteert bij verwijdering afval Scheveningse Pier

bouwbreed

Sloopbedrijf Koole voerde gisteren het sloopafval van een pand op de Pier van Scheveningen met een helikopter af. De 103 zakken afval zijn door bevoorradingsschip Amy naar de wal gebracht.

Het afvoeren gaat via de lucht en de zee, omdat de sloopkranen van het bedrijf niet op de markante plek aan het uiteinde van de Pier kunnen komen. “Het zou wel kunnen, maar dan moeten we aan de slag met rijplaten en zou het strand een tijd moeten worden afgesloten”, zegt Michiel Schimmel van Koole. “Al met al is dit economisch en milieutechnisch de meest gunstige optie.”

De Scheveningse Pier is een evenementencomplex van horecaconcern Van der Valk. Er zijn onder meer een restaurant, winkels en een amusementshal gevestigd.

Aan het uiteinde van de 300 meter lange Pier is op 60 meter hoogte een uitkijkplatform met zicht tot 17 kilometer. Op 5 september brak brand uit in een appartement boven een kinderspeeleiland van het restaurant, aan de oostkant van de Pier. Hoe de brand is ontstaan, is nog onduidelijk.

Handmatig

De sloop van het door brand verwoeste gedeelte is maar een klein project, zegt Schimmel. “Vooral de locatie is interessant. Dat zie je ook aan de media-aandacht. Zelfs de NOS komt kijken. Dat maak je bijna nooit mee.”

De afgelopen twee weken heeft Koole het pand met de hand gesloopt. “We hebben eerst geïnventariseerd of er asbest aanwezig was, dat bleek niet het geval. Het afgebrande deel bestond voornamelijk uit hout en een beetje beton. Daarom kon het allemaal vrij snel worden gesloopt.” De vijf werknemers van het bedrijf stopten het sloopafval vervolgens in zakken. “Die zijn meteen gewogen en het gewicht is op de buitenkant gespoten.” De helikopter pikte de 103 zakken op en leverde ze af bij Amy, het 59 meter lange bevoorradingsschip van het sloopbedrijf, dat op een minuut vliegen klaar lag. De operatie neemt zo’n twee uur in beslag. De 300 à 400 kilo wegende zakken zijn één voor één of per twee aan de helikopter aangepikt. “Dat is geen probleem. De helikopter heeft een liftcapaciteit van zo’n 1000 kilo.”

Zwitsers

Het klinkt spannend, zo’n helikopter, maar volgens Schimmel valt dat erg mee. “Door het onstuimige weer is het inderdaad geen risicoloze onderneming, maar het Zwitserse helikopterteam dat we hier voor hebben ingehuurd, doet vaker dit soort klussen.”

Om de veiligheid van de operatie te garanderen heeft Koole wel extra voorzorgsmaatregelen genomen met extra personeel en een extra veiligheidshek op de Pier. Toch komen er nog onverwachte dingen kijken bij vervoer door de lucht. “Als de helikopter bij het schip aankomt, moeten de zakken met sloopafval eerst worden ontladen. Tijdens een vlucht ontstaat namelijk wrijving. Als je de boel niet ontlaadt, krijg je een flinke klap.”

Het schip brengt de afvalzakken naar de haven van Amsterdam. “Daar wordt het afval gesorteerd en naar de afvalverwerker gebracht.” Daarna is het werk voor Koole gedaan. Wat daarna met het gesloopte gedeelte gebeurt, is nog niet bekend.

Bevoorradingsschip Amy

Amy vervoert het afval dat bij de sloop van de Pier vrijkomt. Het bevoorradingsschip is onlangs, samen met barge (sleepschip) Maxi, door sloopbedrijf Koole aangekocht. Michiel Schimmel: “Het is bedoeld om te assisteren bij offshore sloopprojecten.” Koole is sinds vijf jaar actief in de maritieme industrie. “Het is een markt die de komende jaren flink op gaat komen”, verwacht Schimmel. “Er liggen heel wat boorplatforms in de zee die niet meer in gebruik zijn. Die moeten op den duur worden gesloopt.” Volgens Schimmel zitten er mooie projecten in de pijplijn. Tot die tijd worden de schepen ingezet voor kleinschaliger projecten, zoals het vervoeren van sloopafval.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels