nieuws

Frankrijk houdt de bal op eigen helft voor Euro2016

bouwbreed

Het Europese voetbalkampioenschap van 2012 moet nog beginnen, maar de Fransen zijn al volop bezig met de volgende aflevering. Voor Euro2016 wordt een reeks nieuwe en soms spectaculaire stadions gebouwd terwijl een aantal andere een flinke opknapbeurt krijgen.

“Met de projecten kunnen we tegen 2014 beschikken over een reeks moderne en comfortabele sportstadions die de vergelijking kunnen doorstaan met die in Groot-Brittannië en Duitsland”, hoopt minister voor sportzaken Chantal Jouano nu alvast.

Bij het binnenhalen van de miljoenenopdrachten hebben de Franse bouwers de bal aardig op eigen helft weten te houden. Bouygues, Vinci, Eiffage en Fayat, de vier grote Franse aannemers, hebben alle één of inmiddels al meer van de klussen in de wacht gesleept.

De meest recente opdracht, die voor een nieuw stadion in Bordeaux, ging weer naar een combinatie van Vinci en Fayat. Die tekenden met de gemeente geen gewoon contract maar een ppp voor een stadion met 42.000 zitplaatsen en een prijskaartje van 183 miljoen euro waarvan 165,8 miljoen voor de feitelijke bouw. Als ‘tegenprestatie’ zal voetbalclub Girondins de Bordeaux het stadion voor dertig jaar huren voor 3,85 miljoen euro per jaar. Het ontwerp voor het stadion, dat door burgemeester/minister Alain Juppé is omschreven als ‘zeer elegant’, komt van niemand minder dan Herzog & de Meuron die hun sporen hebben verdiend met stadions in onder meer München, Bazel en Portsmouth en met het Olympisch Stadion van Beijing.

Vraagtekens

Vinci mag ook in zowel Lyon als Nice in pps-verband een nieuw stadion realiseren. In Nice gaat het er om één met 35.000 plaatsen dat oorspronkelijk 166 miljoen maar inmiddels al 246 miljoen gaat kosten. Afgelopen zomer is na veel discussie uiteindelijk de bouwvergunning afgekomen en Vinci hoopt het stadion over een goede twee jaar op te kunnen leveren. Ook de ontwikkeling van het Grand Stade de Lyon, dat 60.000 plaatsen moet krijgen, gaat niet van een leien dakje.

In Lille wordt het Grand Stade Lille Métropole gebouwd door Eiffage. Die derde Franse bouwer kaapte het contract op het laatste moment weg voor Bouygues, wat juist de laatste weken de nodige vraagtekens heeft opgeroepen nu bekend werd dat een topman van Eiffage in Noord-Frankrijk uit de bedrijfskas een reeks seksfeestjes voor hotemetoten zou hebben betaald. Wat het stadion betreft, gaat het ook hier om een pps-constructie met een prijskaartje van 324 miljoen. De gemeente Lille betaalt daarvoor 31 jaar lang 24,7 miljoen per jaar maar vanaf jaar 2019 moet Eiffage een deel van de exploitatiewinst terugstorten.

Bouygues komt in beeld in Marseille, waar een aantal dochters van dit concern voor 267 miljoen het bestaande stadion grondig gaan vernieuwen, uitbreiden en ook van een wielerbaan voorzien.

Verder wordt ook een aantal kleinere stadions, zoals in Toulouse en Lens, onder handen genomen. Ook in Lens is de prijs daarbij al weer aan het oplopen, van een oorspronkelijke geraamde 76 miljoen naar zeker 100 miljoen. Een opvallende keus is het kleinere stadion van Nancy met momenteel slechts 20.000 plaatsen. Dat mag meedraaien omdat het de geboorteplaats is van Uefa-voorzitter Michel Platini, in Frankrijk nog altijd een voetbalgod. Het voetbalstadionnetje van deze stad zal daarom voor 70 miljoen worden uitgebreid naar 35.000 plaatsen door een nieuwe bovenste ring op de bestaande tribunes te zetten.

Opknapbeurt

In Parijs ten slotte wordt eveneens niet nieuw gebouwd maar gebruiken de Europese voetballers straks twee bestaande stadions, het Parc des Princes en het Stade de France. Het eerste stadion dateert in zijn huidige vorm uit 1972 en krijgt dan ook een flinke opknapbeurt waarvoor de aannemer nog aangewezen moet worden, het Stade de France is pas in 1998 geopend voor het toenmalige WK Voetbal dat door de Fransen zelf werd gewonnen.

Dat Stade de France, met 81.000 plaatsen het grootste van Frankrijk, had ook als Olympisch Stadion gediend als Parijs de Olympische Spelen van 2012 niet aan Londen had moeten afstaan. En ook voor dat stadion tekenden destijds Franse aannemers, met Bouygues als hoofdbouwer en Vinci-dochter GTM voor de installaties.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels