nieuws

Co-creatie op de Animal Farm

bouwbreed Premium

Co-creatie is en blijft een hot topic.Met name bij business to business zie ik hier veel voordelen in.

Echter door een veranderende samenleving bestaat bij de burgers en de bedrijven vaak het idee dat ook daar zoveel mogelijk sprake moet zijn van co-creatie. Zo ook in de bouw. Of dit altijd mogelijk en/of wenselijk is, is maar de vraag. De crux zit hem denk ik in de samenspraak en de rolverdeling. Meer inspraak heeft niet altijd een breed gedragen uitkomst tot gevolg. Gemeenten wilden meer inspraak voor burgers en zo meer draagvlak voor beleid, om al snel te merken dat de goed opgeleide blanke man van rond de 40-45 de dienst uitmaakte in al deze plannen. Via sociale media zou bovenstaand probleem deels opgelost kunnen worden. Dit werkt transparant en efficiënt. Helaas blijkt dat de concrete input vaak van slechts een procent van de online communities komt, 9 procent doet af en toe eens mee en 90 procent hangt er los bij. Op deze manier wordt uw beleid straks bepaalt door een puistige puber die even klaar is met zijn ‘reaguurders’ acties op GeenStijl. Daarnaast is de klant geen expert. Moet een hoofd van het Ingenieursbureau Openbare Werken echt zes keer praten met gemeenteraad en burgers over die brug die er moet komen. Natuurlijk over noodzaak en kosten mag men nog een eind meepraten, maar zodra het gaat over werkwijze, materialen en constructie dan moet je als expert toch een statement maken. Tot hier en niet verder! Vraag mijn vriendin niet wat voor huis ze wilt hebben, want dan kunnen we net zo goed in de Efteling gaan wonen en krijgen we het huis nooit meer verkocht. Wel kan je vragen wat ze belangrijk vindt in een huis en daar met het oog van de expert mee aan de slag te gaan. Co-creatie is een nobel streven en inspraak is goed, maar de rollen dienen wel bekend te zijn. Gelijk aan het leven op de Animal Farm: we zijn allemaal gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen. In het boek een cynische kijk op het communisme, in deze context echter een logisch gevolg van de status van expert en klant.

Sjaak Schouteren

Manager Business Development Cunningham Lindsey en voorzitter De NieuwBouw

sschouteren@cl-nl.com

Reageer op dit artikel