nieuws

Kritische reacties op hardrijplannen Schultz

bouwbreed Premium

Het plan van minister Schultz van Haegen (infrastructuur) om de maximumsnelheid op bijna 60 procent van de snelwegen per 1 september 2012 te verhogen naar 130 kilometer per uur leidt tot kritische reacties.

Oppositiepartijen D66. PvdA en Groenlinks vragen zich af wat de snelheidsverhogingen betekenen voor de gezondheid van omwonenden van snelwegen en de verkeersveiligheid. Regeringspartij VVD is blij met het voornemen van de minister. Ook gedoogpartner PVV juicht haar plannen toe, al gaat de invoering het kamerlid Leon de Jong eigenlijk niet snel genoeg.

Verkeersdoden

Minister Schultz trekt in 132 miljoen euro uit voor de verhoging van de maximumsnelheid. Daarnaast haalt de minister voor geluidswerende maatregelen geld naar voren dat voor de komende vijftien jaar gereserveerd was. Het gaat om bijna 57 miljoen euro.

Zonder extra maatregelen voor de verkeersveiligheid verwacht Rijkswaterstaat door een hogere maximumsnelheid drie tot zeven verkeersdoden extra en maximaal 34 extra ernstig gewonden.

De minister wil tot 2018 139 miljoen euro extra investeren in voorzieningen voor de verkeersveiligheid, zoals langere invoegstroken, het verbreden van de stroken langs het asfalt en het afschermen van obstakels langs de wegen. Het aantal doden en ernstig gewonden zal door die maatregelen volgens haar juist nog verder afnemen.

De ANWB is erg te spreken over de plannen. Volgens de organisatie komt de minister met de maatregelen “tegemoet aan het gevoel van vrijheid van veel automobilisten”. De ANWB wil wel dat de minister eerst gaat investeren in veiligheid en pas daarna de maximumsnelheid verhoogt, anders trekt zij volgens de organisatie een wissel op de verkeersveiligheid.

Milieudefensie vindt dat de minister “alleen maar kijkt naar meer asfalt en geen oog heeft voor de gevolgen voor de luchtkwaliteit en het milieu”. Natuur & Milieu wijst er verder op dat harder rijden Nederland op kosten jaagt vanwege de milieuschade.

Reageer op dit artikel