nieuws

Hecon ontwikkelt razend snel volgens vast stappenplan

bouwbreed Premium

Hecon ontwikkelt razend  snel volgens vast stappenplan

‘Dromen, denken, durven, doen en doorzetten’. Met dit 5D-stappenplan is Hecon in staat om in tien maanden tijd de complete ontwikkeling en bouw van het nieuwe bedrijfsgebouw van standbouwer A-booth in Oostzaan te ontwikkelen.

A-booth werkte tot begin dit jaar aan plannen voor vernieuwing van het bestaande bedrijfsgebouw in Zaandam-Zuid. Toen na twee jaar van plannenmakerij duidelijk werd dat de buurt bezwaar zou maken tegen de uitbreidingsplannen, ging het bedrijf, gespecialiseerd in modulaire standbouw, op zoek naar een alternatieve bouwlocatie.

“In de loop van maart hebben we de eerste gesprekken over nieuwbouw met elkaar gevoerd. De opdrachtgever wilde snel resultaat zien. Dat gaat lukken. Januari volgend jaar wordt het gebouw met een architectonische uitstraling op een zichtlocatie langs de A8 opgeleverd”, aldus Hecon-projectleider Oscar Koch.

Snelheid

Een aantal elementen bepaalt volgens hem die uitzonderlijke snelheid. Hecon – in de jaren negentig opgericht door Jeroen Heddes – gevestigd in het Westfriese De Goorn, ontwikkelt volgens een vast stramien. Of wel het 5D-stappenplan: dromen, denken, durven, doen en doorzetten. “In de droomfase wordt het schetsontwerp op haalbaarheid getoetst. Blijkt het een haalbare zaak, dan gaan we naar de denkfase om tot een definitief ontwerp te komen. Dat is de fase waarin de belangrijkste stappen worden gezet. Dan wordt vastgelegd wat exact moet worden gerealiseerd.”

In die eerste twee fases wordt nadrukkelijk een beroep gedaan op de kennis en kunde van de bouwpartners. In Oostzaan wordt onder meer nauw samengewerkt met Vroom (heipalen), Appel Beton (fundering), Vic Obdam (staalconstructie) en Toes Montage (gevelbeplating). “Iedere partij zet zijn beste beentje voor. En zorgt ook onderling voor goede afstemming. De leverancier van de staalconstructie regelt met de bouwer van de fundering vooraf dat zijn constructie vlekkeloos kan worden gemonteerd. Onze gevelspecialist bedenkt in dit geval hoe de bovenste strook van kunststof beglazingselementen met de beplating kan worden gecombineerd, zodanig dat de kans oplekkage wordt geminimaliseerd. Zo bereiken we een optimaal evenwicht en kunnen we een definitieve aanbieding doen.”

De aansluitende ‘durffase’ is voor de snelheid minstens zo belangrijk, zo meent Koch. “Dan worden alle onderdelen voor de bouwaanvraag uitgewerkt. Dan ook worden alle onderdelen in 3D met elkaar gecombineerd. ‘Crash detection’ stelt ons in staat onvolkomenheden aan het licht te brengen en daar waar nodig het ontwerp bij te sturen. Zo voorkomen we tijdrovende en kostbare bouwfouten later. ”

Lean

Daarna hoeft er alleen nog te worden gebouwd. “Dat doen we in vier maanden tijd. De bouw wordt lean uitgevoerd; volgens de vooraf tijdens gezamenlijke lean-sessies afgesproken planning. Continu toetst onze uitvoerder of wordt gedaan wat is afgesproken. Mogelijke problemen worden ter plekke in onderling overleg opgelost.” Foto: Martin MooijValt er nog meer snelheid te winnen? “Niet eerder hebben we zo snel gebouwd. Onze bedrijfsleiding heeft wel oren naar een hoger tempo, maar ik hecht meer aan verdere uitbouw van de onderlinge samenwerking. Met dezelfde partners ook elders laten zien dat intensieve samenwerking loont.”

Reageer op dit artikel