nieuws

Wijze van montage tweede ring Grolsch Veste niet anders na ongeluk

bouwbreed Premium

Wijze van montage tweede ring Grolsch Veste niet anders na ongeluk

Ondanks wekelijkse inspecties van de Arbeidsinspectie en controles van twee constructiebureaus, is de tweede ring op de kopse zijde van de Grolsch Veste vandaag op tijd voltooid. Volgens mede-directeur Henk Pluimers lag de montage van de veelbesproken dakconstructie zelfs voor op schema. “Aan de werkvolgorde en wijze van montage is niets veranderd ten opzichte van voor het ongeluk.”

Sinds het dramatische ongeluk zijn aannemer en onderaannemers als een speer aan de slag gegaan met de wederopbouw. “We zijn niet begonnen met de schuldvraag, maar hebben samen de schouders eronder gezet om voor de wedstrijd tegen PSV op 29 oktober het dak klaar te hebben”, zegt Pluimers. Die schuldvraag kan pas worden beantwoord als de onderzoeken van het OM en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid volgend jaar zijn afgerond.

De bouwcombinatie schaarde zich achter de tussentijdse conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat de constructie onvoldoende was gestabiliseerd voordat begonnen mocht worden met belasting. Impliceer je daarmee indirect dat er sprake is van menselijk falen van de staalbouwer die verantwoordelijk was voor de montage?

Pluimers: “Wij gaan niet speculeren. Over de exacte aanleiding tot het ongeluk hebben wij geen idee. De bouwcombinatie wil de grootst mogelijke objectiviteit betrachten en het oordeel overlaten aan het OM en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Maar dat er essentiële schoren en koppelstaven ontbraken ter stabilisatie van de constructie heeft iedereen kunnen constateren. Anders was het dak niet ingestort.”

Enkele bouwvakkers die op de onheilsplek bezig waren verklaarden na afloop dat er sprake was van een erg hoge werkdruk.

Pluimers: “Ik kan alleen maar zeggen datwe met de montage van het dak op schema lagen. Ik en de projectleider zijn op de ochtend van het ongeluk nog op de bouwplaats geweest en er heerste een normale ‘rust’. Natuurlijk staat er vlak voor elke oplevering een gezonde druk op, maar ik heb projecten meegemaakt waar de werkdruk extremer was dan bij deze. Wij hadden er alle vertrouwen in dat de klus op tijd zou zijn geklaard.”

Kunt u uitsluiten dat er sprake was van een fout in het constructief ontwerp?

Pluimers: “Het ontwerp was gecontroleerd en akkoord bevonden. Na het ongeluk werd de gehele dak- en draagconstructie aan een second opinion onderworpen. Dat was in orde. Nee, we hebben geen Bouw Informatie Model gebruikt en geen 3D-tekeningen gemaakt. Dat vonden we niet nodig, omdat ontwerp en engineering van de tweede ring in eerdere fasen goed waren verlopen.”

Hoe hebben jullie de draad weer opgepakt na die rampzalige dag?

Projectleider Dinand van den Berg: “We hebben natuurlijk eerst zorg besteed aan de betrokken mensen. Vervolgens krijg je te maken met de materiële kant. Inventarisatie van de schade leerde dat enkele tribune-elementen, het gros van de stalen dakspanten en deels de achterwand vervangen moesten worden. Ook alle dakplaten zijn vernieuwd. Gelukkig was de betonnen draagconstructie van de dakspanten en de tribunes niet aangetast. Alle stalen ankers die de dakspanten verbinden met de draagconstructie zijn omhoog gevijzeld en hebben trekproeven ondergaan.

Pluimers: “Wij zijn voor het grootste deel van deze schade verzekerd. De samenwerking met de verzekeringsmaatschappijen van de gemeente, FC Twente en de onze verloopt heel prettig.”

Is er nog wat veranderd aan de dakconstructie en de werkwijze na het ongeluk?

Pluimers: “Nee, niets. Het ontwerp klopt immers. Op aandringen van de Bouwcombinatie Grolsch Veste waren er alleen meer controlemomenten in de planning ingebouwd, omdat er tussentijds wedstrijden werden gespeeld en de tweede ring in fasen in gebruik werd genomen. ABT en de constructief ontwerper Aveco de Bondt voerden regelmatig inspecties uit en de Arbeidsinspectie kwam de montage wekelijks controleren. Aveco de Bondt kent echt wel de invloed van beton op staal en vice versa. En natuurlijk waren de monteurs extra voorzichtig. Niet dat ze dat voor het ongeluk niet waren, maar vergelijk het met een auto die je in de prak hebt gereden. Dan ben je de eerste kilometers ook voorzichtiger dan normaal.”

Vinden jullie het vervelend om zo lang te wachten op de eindrapporten van het OM en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid?

Pluimers: “Dat maakt mij niet uit. Ik heb liever dat ze de tijd nemen om grondig te onderzoeken hoe het is gebeurd. De rotzooi na het ongeluk kon ik op een gegeven moment wel wegkijken. Je wilt zo snel mogelijk aan de wederopbouw beginnen, maar de demontage van het ingestorte vakwerk moest met de grootst mogelijke voorzichtigheid plaatsvinden.”

Reageer op dit artikel