nieuws

Vermalen dashboard kan tegen de gevel

bouwbreed Premium

Vermalen dashboard kan tegen de gevel

Uit het geshredderde kunststof van afgedankte auto’s perst Holland Composites een nieuw bouwmateriaal. Bruikbaar als gevelbekleding, maar misschien ook wel als spoorbiels.

Het composietenbedrijf uit Lelystad werkt inmiddels een jaar aan de ontwikkeling van het materiaal dat Crusca is gedoopt. Internationaal octrooi is inmiddels verleend. Dinsdag werd het voor het eerst gepresenteerd op de Innovatie-estafette in Rotterdam.

Het initiatief tot de ontwikkeling van Crusca lag volgens Sven Erik Janssen van Holland Composites bij Auto Recycling Nederland, ARN. Die stonden een jaar geleden op de stoep met een emmer vol fluff. Of de composietenspecialisten daar niet wat mee wisten te doen, want het is de bedoeling dat in 2015 95% van al het materiaal uit auto’s wordt hergebruikt. Op dit moment is dat percentage nog maar 85%. In een grote fabriek in Tiel van ARN komt jaarlijks 30.000 ton vermalen dashboards, tapijten en hoedenplanken vrij. Tezamen vormen die een fijne vezelfractie. Tot nu toe gebeurt daar niet veel meer mee dan dat het als spons wordt gebruikt om vervuild slib op te zuigen. Daarna wordt het gestort.

Holland Composites sloeg aan het experimenteren en perste de vezels onder hoge druk en temperatuur tot een compact materiaal. Dat leverde volgens Janssen al snel veelbelovende resultaten op. Het bedrijf sprak met de eigenaar van een poedercoatbedrijf. Dat zit jaarlijks met tonnen afval opgescheept, bestaande uit 10% van de verfdruppeltjes die in spuitcabines op de vloer belanden. Het materiaal bleek grote bindende eigenschappen te hebben en werd meegenomen in de experimenten met de fluff. De toepassing als gevelpaneel is veruit het verst gevorderd. Het levert volgens Janssen een goede stijve volkernplaat op, die niet onderdoet voor bijvoorbeeld hpl-platen. Hij kan op elke gewenste manier afgewerkt worden. Het materiaal is rotvrij en de uitloogtests zijn volgens Janssen positief. Certificering volgens Komo staat nu op de agenda.

Levenscyclusanalyse

Dergelijke plaatmaterialen zijn er natuurlijk volop, realiseert Janssen zich, maar het verhaal achter deze plaat is natuurlijk veel beter. Er komen maar liefst twee afvalstromen samen in Crusca. Een uitgevoerde levenscyclusanalyse viel positief uit.

Na gesprekken met ProRail wordt nu ook gestudeerd op de toepassing als spoorbiels. Het is volgens Janssen vrij gemakkelijk om Crusca constructieve eigenschappen mee te geven. De vezels haken van zichzelf al sterk in elkaar. De sterkte en stijfheid kunnen vergroot worden door Crusca te wapenen met glasvezels, -vliezen of andere materialen.

Reageer op dit artikel