nieuws

TU Delft gaat voor wereldrecord bierkrattenbrug

bouwbreed Premium

TU Delft gaat voor wereldrecord bierkrattenbrug

Studenten civiele techniek werken er vandaag in Delft hard aan het wereldrecord voor de grootste bierkrattenbrug te verbreken. Om het record te verbreken, moet de brug één uur lang zonder ondersteuning blijven staan.

De markt in Delft staat vol met hoogwerkers, verreikers, heftrucks en twee kranen. Met 14.000 kratten willen de studenten op de Delftse markt een overspanning van 16 meter realiseren. Het record staat al jaren met 12,6 meter op naam van een studievereniging uit Eindhoven.

Speling

Wie bouwt met kratten, loopt tegen problemen op. Een overspanning maken met bouwmateriaal dat geen trekkracht op kan nemen, is een probleem waar zo’n 3000 jaar geleden al een oplossing voor werd gezocht. Toen werd de drukboogbrugconstructie bedacht. Bij de bouw van de krattenbrug in Delft is gekozen voor deze constructie. Bij het bouwen met kratten hebben de studenten echter, in tegenstelling tot stenen drukboogbruggen, geen beschikking over essentiële sluitstenen. Bovendien heeft elk krat ongeveer twee millimeter speling in de passing op een onderliggend krat. Deze speling stapelt zich in een bouwwerk van duizenden kratten al snel op. Tijdens de bouw van de krattenbrug proberen de bouwers deze speling zoveel mogelijk te minimaliseren.

Kantelbare fundering 

Daarnaast proberen de studenten in de loop van de bouw nog de positie van de bovenste krattenlaag te corrigeren. Hiervoor is een speciale kantelbare fundering bedacht en is het gehele steigerwerk verticaal te verplaatsen. Bij de plaatsing van de fundering is DelftTech aanwezig. Dit bedrijf is gespecialiseerd in 3D laserscanning en zal de locatie van de fundering uitmeten. Per poot bestaat deze fundering uit vier stelconplaten op een zandbed. Tussen twee van de stelconplaten worden stalen rijplaten gelegd waarop vijzels staan. Op deze vijzels liggen twee dragline schotten waarop vervolgens als bouwoppervlak weer zes dragline schotten liggen. De fundering wordt oorspronkelijk naar buiten hellend opgebouwd. Hierdoor is het mogelijk in de loop van de bouw nog te corrigeren.

Steigerwerk

Het steigerwerk wordt geleverd door Instant Steigers. Zij hebben een passende steiger ontworpen. Op deze steiger worden prefab elementen geplaatst die de boog tijdens de bouw ondersteunen in verticale en horizontale richting. Hierdoor is het mogelijk tijdens de bouw te corrigeren en de afstand tussen de bovenste laag kratten correct te houden.

Reageer op dit artikel