nieuws

Tolweg over IJmeer kost meer dan 300 miljoen euro

bouwbreed

Een tolweg tussen Almere en Amsterdam kost 300 à 400 miljoen euro. De te verwachten tolopbrengsten zijn echter onvoldoende om de aanleg- en onderhoudskosten te kunnen financieren. Dat blijkt uit een studie van Goudappel Coffeng die minister Schultz van Haegen (infrastructuur) gisteren naar buiten bracht.

De nieuwe weg zou een reistijdwinst van vijf tot tien minuten moeten opleveren, maar het is onduidelijk of dat ook gebeurt. De reistijd naar Amsterdam is namelijk sterk afhankelijk van waar de automobilisten wonen en werken en van hoe het verkeer over de route via de Hollandse Brug en rond Amsterdam wordt afgehandeld.

Een weg met twee keer vier rijstroken is onnodig als er tol geheven wordt, becijferen de onderzoekers. “Een gering toltarief van 0,50 euro beperkt het gebruik zodanig dat op een twee keer één rijstrook al vlot kan worden doorgereden.” Deze variant kost circa 300 miljoen euro. Die investering is echter niet terug te verdienen met tol alleen. Als automobilisten 2 euro tol betalen en vrachtwagens voor 8 euro worden aangeslagen, levert dat 4,5 miljoen euro per jaar op. Mocht het aantal inwoners van Almere groeien tot 300.000 kan de opbrengst stijgen tot 12 miljoen euro per jaar.

Scoopwijziging

De marktpartijen die in opdracht van Schultz plannen maakten voor de bouw van de IJmeerverbinding zien niets in een tolweg. De consortia verbazen zich over die eventuele scoopwijziging en noemden dit eerder onverstandig.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot vindt dat de weg er gewoon moet komen. “Wij zijn altijd voor een goede verbinding tussen Almere en Amsterdam geweest. Met het openbaar vervoer, maar ook voor fietsers en automobilisten.” Hij houdt wel een kleine slag om de arm. “Ik moet het rapport nog even goed bestuderen, maar die 300 miljoen euro is een koopje. Ik besef echter wel dat we het met jaarlijks 12 miljoen euro aan tolopbrengsten niet gaan halen.”

Het kabinet besluit eind volgend jaar of er een IJmeerverbinding tussen Amsterdam en Almere komt. Momenteel worden de verschillende varianten onderzocht. Of aan deze varianten ook een weg wordt toegevoegd, wordt eind dit jaar besloten, schrijft Schultz aan de Kamer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels