nieuws

Snelweg A13/A16 is placebo die niet werkt

bouwbreed

Minister Schultz ziet niets in de variant die de verkeerskundige Willem Bos bedacht voor de A13/A16, een nieuwe snelweg die een eind moet maken aan de verkeershinder bij Rotterdam-Overschie . Bos’ idee voor de Portway to Rotterdam, een zeven kilometer lange verkeerstunnel achter Overschie langs tussen de A13 en de – deels ook in een […]

Minister Schultz ziet niets in de variant die de verkeerskundige Willem Bos bedacht voor de A13/A16, een nieuwe snelweg die een eind moet maken aan de verkeershinder bij Rotterdam-Overschie . Bos’ idee voor de Portway to Rotterdam, een zeven kilometer lange verkeerstunnel achter Overschie langs tussen de A13 en de – deels ook in een tunnel te leggen – A20 is te duur, schrijft Schultz aan de Tweede Kamer. Daarmee maakt de minister zich er wel erg makkelijk van af, meent Bos.

U suggereert dat de minister uw oplossing niet serieus heeft beoordeeld?

“Het heeft twee jaar geduurd voordat ze de moeite nam er naar te kijken. En dat alleen maar omdat een meerderheid in de Kamer mijn alternatief interessant vindt. Ze heeft het slim gespeeld door bewust appels met peren te vergelijken. In plaats van mijn oplossing te vergelijken met de A13/A16, heeft ze de twee versies van mijn plan uit 2009 en 2011 naast elkaar gelegd en die om verkeerskundige en financiële redenen afgewezen. Lekker makkelijk.’’

Waarom twee versies?

“In het plan van 2009 zaten verkeerskundige en constructieve knelpunten die ik in de tweede versie heb opgelost.’’

Ook uw bijgestelde plan lijkt Schultz niet te bekoren.

“Het heeft lang geduurd om de A13/A16 er politiek en ambtelijk door te krijgen. Dan moet een buitenstaander niet opeens een andere kant op willen. Alles wat afwijkt, is irritant. Het was juister geweest als Schultz mijn alternatief door Rijkswaterstaat had laten doorontwikkelen. Maar ze zegt botweg: fout! Geen woord hoe het wél zou kunnen.’’

Legt u zich neer bij het besluit van de minister?

“Ik roep Schultz op terug te komen op haar besluit. De A13/A16 is een placebo die het probleem niet verhelpt. Volgens de MER-commissie zal de geluidsoverlast in Overschie er niet door afnemen. Ondertussen gaat er bij Hillegersberg wél een groen gebied verloren.’’

En het kostenverhaal?

“Schultz’ plan kost uiteindelijk drie miljard, tunnels en andere voorzieningen inbegrepen. Ik lever dezelfde of betere kwaliteit voor 2,5 miljard.’’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels