nieuws

Een goed concept vindt altijd klanten

bouwbreed

Een goed concept vindt altijd klanten

De crisis in de utiliteitsbouw raakt het retailvastgoed nog niet zo hard als de kantorenmarkt. Toch staan ook bij winkelcentra de seinen op rood, zegt Linda Kruit van de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW). “Er is altijd ruimte voor nieuwe meters, maar het moeten wel goede meters zijn.”

Het winkellandschap in Nederland verandert voortdurend. Komende donderdag viert de NRW zijn 25-jarig jubileum met een congres. Centraal staat de vraag: Hoe ziet de markt er in de toekomst uit? Want de ontwikkelingen gaan steeds sneller, economische crisis of niet.

“We zitten natuurlijk in een flinke economische dip, en de economen voorspellen een zeer moeizaam economisch herstel en consumentenvertrouwen. Dat heeft natuurlijk een grote invloed op winkeliers en eigenaren van winkelcentra. Maar dat is niet de enige ontwikkeling. Ook de consument verandert snel, winkelt anders en wil andere dingen van een winkelcentrum. De toenemende interesse voor kopen op internet is een van de veranderingen, maar ook vergrijzing speelt een rol, en de andere winkelbeleving en de rol van de fysieke ruimte daarin.”

Winkels, verhuurders en ontwikkelaars zullen volgens Kruit steeds sneller op die trends moeten inspringen. “Een winkelcentrum zet je niet voor een paar jaar neer, maar de ontwikkelingen in de winkelmarkt gaan nu zo snel dat flexibiliteit in functie, meters en huurprijzen steeds belangrijker wordt. De trend is tot nu toe steeds schaalvergroting en meer vloeroppervlakte geweest. Maar we zien de laatste tijd weer een tegenovergestelde beweging: door internet is het voor een witgoedbedrijf niet meer nodig om 50 koelkasten op de winkelvloer te zetten. Een paar types is voldoende: de rest wordt, in óf buiten de winkel, bekeken op een online catalogus en vervolgens thuisbezorgd.”

Volgens Kruit zullen er altijd nieuwe winkelgebieden ontwikkeld worden. “Een goed nieuw concept vindt altijd klanten. De grote uitdaging van de komende tijd wordt de herontwikkeling van bestaande centra. Hoe gaan we om met vergrijzing of krimp? Hoe houden we een winkelgebied aantrekkelijk? Dat is een veel complexer vraagstuk.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels