nieuws

De sponsor MNO Vervat‘Er is een link tussen ons en zandwallabies’

bouwbreed

De Rotterdamse diergaarde Blijdorp is niet bij de pakken gaan neerzitten toen de gemeente de subsidiekraan dichtdraaide. Een oproep aan het bedrijfsleven om te helpen het financiële lek te dichten bleef niet onbeantwoord. Hans Vervat, commissaris en mede-aandeelhouder van havenbedrijf Matrans en infrabedrijf MNO Vervat, bedacht een dieradoptieprogramma. En ontfermde zich zelf over de zandwallabies.

“Wij zijn dag en nacht met zand in de weer. We staan wijd en zijd bekend als zandhazen. Dus dat is een mooie link tussen ons en deze diersoort,’’ zegt Vervat. Hoewel de ondernemer nog recent een tijdje wethouder was in Rotterdam, was hij niet mede-verantwoordelijk voor het besluit om drastisch te bezuinigen op de diergaarde: die ingreep werd gepleegd toen hij het stadhuis al weer had verlaten.

Hij ervoer het nieuws als een schok, want hij zou het doodzonde vinden als de dierentuin moest sluiten. ‘‘Ik heb fijne herinneringen aan onze diergaarde. Ik kwam er al als peuter aan de hand van mijn ouders en nu loop ik er met mijn eigen kinderen. Dat geldt voor heel veel mensen, en dat zijn lang niet alleen Rotterdammers. Je hebt het over de drukstbezochte attractie van Zuid-Holland en de op één na grootste attractie van Nederland, op de Efteling na. Ik ben blij dat ook ons bedrijf kan helpen de mooiste dierentuin van Nederland in stand te houden.’’

Vervat adopteerde niet alleen de zandwallabies. Met havenbedrijf Matrans nam hij ook Douanita onder zijn hoede, een door de douane in beslag genomen olifant waar Blijdorp zich over ontfermd heeft. Collega-ondernemers volgden al snel dit voorbeeld. Het dieradoptieprogramma is een groot succes, meldt Blijdorp. Verschillende diersoorten zijn al voor bedragen tussen de 2400 en 15.000 euro aangenomen als ‘‘knuffeldier’’. Vervat is niet verbaasd: ‘‘Sponsoring van Blijdorp is niets nieuws. Het Oceanium is voor een belangrijk deel door het bedrijfsleven en de Vrienden van Blijdorp betaald.’’

Blijdorp steekt zijn dankbaarheid niet onder stoelen of banken. De namen van de sponsors worden vermeld op de website van de diergaarde en op de sponsorwand direct bij de ingang, waar jaarlijks 1,5 miljoen bezoekers passeren. Er zijn gratis VIP-toegangskaarten voor sponsors en hun relaties en medewerkers kunnen met korting naar de dierentuin. Voor congressen en bedrijfsbijeenkomsten kan gebruik worden gemaakt van de Haaienzaal. En ieder jaar is er een feestelijke dag voor alle sponsoren.

Vervat waardeert vooral dat de medewerkers van zijn bedrijf nu met korting naar Blijdorp kunnen. Om grotere naamsbekendheid was het hem niet te doen. ‘‘Ik denk niet dat ik dit sponsorschap kan gebruiken in reclamecampagnes. Het zal geen factor zijn bij het verkrijgen van opdrachten, zo werkt het niet in de aannemerij. Het is wel een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen waarbij nut en noodzaak door elkaar lopen. ’’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels