nieuws

De sponsor Janson Bridging Nederland’Er is altijd wel ergens een brug nodig’

bouwbreed Premium

Met ruim 35.000 deelnemers en honderdduizenden toeschouwers behoort de Amsterdam Marathon (datum dit jaar zondag 16 oktober) tot de top van sportieve evenementen in Nederland. De internationale aandacht die het evenement genereert, maakt de marathon bijzonder interessant voor sponsors. Een ervan is Janson Bridging Nederland uit Keizersveer, dat tegen sterk gereduceerd tarief een voetgangersbrug beschikbaar stelt.

Janson Bridging raakte in 2008 door een toeval betrokken bij Amsterdam Marathon, vertelt commercieel manager John Kerkhoff. “De steigerbouwer die altijd zorgde voor een voetgangersbrug over het parcours bij het Rijksmuseum, kon dat jaar onverwacht niet aan zijn verplichtingen voldoen. De organisatie zat met een probleem en belde ons. Of we hen uit de brand konden helpen. Dat zal wel lukken, zeiden wij.”

De steigerbouwer was gewoonlijk drie dagen bezig met het opbouwen van een tijdelijke brug van steigerdelen. Janson Bridging legde in een halve dag een viereneenhalve meter hoge en achttien meter lange stalen brug neer. Kerkhoff: “Het was een interessante opdracht, daarom hebben we alles uit de kast gehaald om die brug binnen de kortste keren op zijn plaats te krijgen.”

De snelle opbouw, die de overlast voor het verkeer en omwonenden sterk verminderde, bracht Amsterdam Marathon ertoe een overeenkomst voor te stellen waarin het bedrijf uit Hank gedurende de volgende drie jaar tegen gereduceerd tarief voor een brug op dezelfde plek zou zorgen. Uit het feit dat deze overeenkomst onlangs met nog eens drie jaar werd verlengd, mag worden afgeleid dat de organisatie Janson Bridging als een onmisbare partner is gaan beschouwen.

“Daar zijn wij natuurlijk trots op,” aldus Kerkhoff. Maar de samenwerking heeft ook zakelijk voor hem een zeer interessante kant. “Onze brug hangt vol spandoeken met sponsornamen, waaronder uiteraard ook de onze. Tal van internationale partijen die de wedstrijd live of op tv volgen, zien onze naam. Dat kan tot interessante opdrachten leiden. Want er zijn heel veel van dergelijke evenementen in de wereld, en er is altijd wel ergens een brug nodig.”

De samenwerking met Amsterdam Marathon blijkt inderdaad een goede investering. Toen de Giro d’Italia vorig jaar voor de start in Amsterdam vijf bruggen bestelde, was voor Kerkhoff de link met het hardloopevenement snel gelegd. “Ik krijg tegenwoordig wel meer telefoontjes van mensen die zeggen: ik organiseer binnenkort een autorace of een wielerevenement en ik zag jullie brug in Amsterdam, kunnen jullie mij ook helpen? Hetzelfde gebeurt als we een brug over een snelweg leggen. Uit bruggen op dergelijke toplocaties komen bijna altijd nieuwe opdrachten voort.”

Janson Bridging helpt naast Amsterdam Marathon bij tijd en wijle ook andere evenementen tegen aangepast tarief aan een tijdelijke brug. “Als een gebruiker een lichter bruggetje zelf komt halen en brengen en het gaat om een goed doel, dan lossen we dat netjes op.”

Reageer op dit artikel