nieuws

Bouwlogistiek in steden kan beter

bouwbreed

Bouwlogistiek in steden kan schoner en goedkoper. Volgens Walther Ploos van Amstel is samenwerking tussen private partijen nodig.Ik woon in hartje Amsterdam en kijk uit over het Stationsplein. De ‘ground zero’ van de bouwactiviteiten voor de Noord-Zuidlijn, het Centraal Station en het Oosterdokseiland. Elke dag, 24 uur per dag, daveren grote vrachtwagens voorbij en varen schepen met tunneldelen voor mijn deur langs. Een prachtig plaatje als je net als ik veel van logistiek houdt. Het begint al heel vroeg, in de toch al drukke ochtendspits, op de Prins Hendrikkade. Piepend rijden ze achteruit de bouwplaats op, daarbij veel geduld vragend van de andere weggebruikers. ’s Avonds laat is het de beurt aan het GVB dat moet werken aan het onderhoud van de tramsporen of de gemeente die de drukke fietspaden aanpakt. Zo gaat het hier 24 uur per dag door.

Schelle fluitjes

Mijn buren houden helaas minder van logistiek. Overdag zijn de vele busjes met bouwpersoneel hun een doorn in het oog: “Waarvoor betaal ik mijn parkeervergunning?” In het begin heb je nog geduld en volg je trouw de aanwijzingen van de verkeersregelaars in hun gele hesjes met hun schelle fluitjes. Maar ze willen toch nog wel even hun trein halen en duiken snel achter de verkeersregelaar door.

Mijn buren zijn het na tien jaar werk voor de deur een beetje zat. Ik hoef echt niet meer aan te komen met een preek over dat ‘zonder transport alles stilstaat’. Een ongeorganiseerde logistiek naar de bouwplaatsen is slecht voor de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Elke dag rijden zo’n 3000 vrachtwagens en nog meer bestelbusjes Amsterdam in. In steden hebben drie tot vijf van de tien vrachtwagens een bouwplaats als bestemming, vaak maar met een enkele pallet. Het aantal busjes met personeel en materiaal is nog veel groter. Daarmee is bouwlogistiek de grootste bron van vrachtvervoer in steden en van de luchtverontreiniging veroorzaakt door vrachtverkeer.

Kan dit niet anders? Meer brengen, met minder vrachtwagens? Andere sectoren werken al jaren met het bundelen van goederenstromen, ontkoppelen van buitenstedelijk en stedelijk transport, gebruiken andere modaliteiten of besteden uit aan een ketenregisseur. En, met veel succes. Hoe kunnen gemeenten maatregelen voor een betere bouwlogistiek invoeren en de aannemers stimuleren om dit ook echt met minder vrachtwagens en busjes te regelen? Dit vraagt om het afstemmen van bouwprojecten met stadsregie, het opstellen van BLVC-plannen in de voorbereidingsfase (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie), het inzetten van een bouwcoördinator voor de afstemming tussen de private en publieke partijen en het toepassen van kwantitatieve modellen om de logistieke vervoersstromen te simuleren. Daarmee is het mogelijk om het aantal voertuigbewegingen naar de bouwplaatsen in een binnenstad te verminderen met 25 tot 40 procent. Dat is goed voor de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid.

Standaardisatie

Voor aannemers, onderaannemers en hun toeleveranciers is een gestandaardiseerde benadering gewenst. Deze standaardisatie heeft betrekking op de wijze van samenwerking en ketenregie in bouwlogistiek en het toepassen van de logistieke concepten met de daarbij behorende technische oplossingen. Lokale oplossingen leiden tot suboptimalisatie en complexiteit. Bovendien zal de integratie van informatiesystemen en logistieke planningssystemen in de bouw vanuit de sector zelf moeten gebeuren.

Bouwlogistiek in steden kan echt schoner, en mogelijk zelfs goedkoper met minder vrachtwagens en busjes in de stad. Bouwlogistieke oplossingen hebben zich bewezen. Samenwerking tussen private partijen is nodig, maar ook met de lokale overheden. Dan kan ik mijn buren weer met droge ogen uitleggen dat al dat vrachtverkeer ook echt nodig is voor de leefbaarheid van ons mooie Amsterdam.

Organisatieadviseur op het gebied van logistiek

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels