nieuws

terugblik spookstation lelystad NS bouwt troosteloze betonmassa nooit af

bouwbreed

Ten zuiden van Lelystad ligt, overwoekerd door de natuur en beklad met graffiti, Nederlands enige spookstation. Op station Lelystad Zuid is nog nooit een trein gestopt om passagiers op te pikken. En dat zal volgens de NS ook nooit gebeuren.

Terwijl de identieke stations Almere Muziekwijk en Almere Buiten (ontwerp: architect P.A.M. Kilsdonk) op 30 mei 1987 gewoon opengingen als onderdeel van de Flevolijn (Weesp-Almere-Lelystad), moest station Lelystad Zuid ‘even’ wachten. Lelystad was een groeigemeente, een nieuwe, moderne stad op nieuw gewonnen land. Die zou razendsnel groeien, wilde het vooruitgangsgeloof. Was het zuidelijk stadsdeel af, dan kon het station snel open.

Maar de ontwikkeling van Lelystad ging veel trager dan gedacht. Het nooit voltooide station ligt een kleine kwart eeuw later nog steeds een eind buiten de stad. Bovenop de spoordijk doemt het silhouet dreigend op. Zware betonconstructies van perrons, brede trappen en ‘luie opgangen’ voor rolstoelgebruikers liggen er ongebruikt bij. De traptorens die in de lucht priemen hebben uitsparingen voor het NS-logo en de stationsklok, maar die zijn er nooit in gemonteerd. Ook de perronkappen en het tegelwerk ontbreken. Het station ligt er doods en verlaten bij.

Recentelijk startte de gemeente Lelystad dan toch eindelijk met de ontwikkeling van een nieuwe wijk: de Warande. Het is de bedoeling dat hier uiteindelijk zo’n 8500 woningen verrijzen, met 2000 vrije kavels. De eerste drijvende woningen staan ook op stapel in het gebied.

Reden genoeg voor de NS om eindelijk de troosteloze betonmassa af te bouwen? Bepaald niet. “In 25 jaar zijn we tot heel andere inzichten gekomen over waar je een station moet bouwen”, zegt woordvoerder Joost Ravoo van de NS. “En dat is niet op deze plek, maar een stuk zuidelijker. Hier gaan we niet verder.” Een eventueel nieuw station moet een strategischer ligging krijgen ten opzichte van de snelweg A6 en luchthaven Lelystad. Daarbij wacht de NS ook de gesprekken af binnen de Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere. Die wil nabij het vliegveld een groot bedrijvenpark bouwen, goed voor tienduizend nieuwe arbeidsplaatsen. Aangezien het langetermijnontwikkelingen betreffen, verwacht de NS niet voor 2025 een nieuw treinstation te hebben aan de zuidrand van Lelystad.

De optimistische prognoses die in 1988 leidden tot vroegtijdige bouw van Lelystad Zuid zouden in het huidige ‘verzakelijkte’ spoorbedrijf nooit voldoende reden zijn om te gaan bouwen. Ravoo: “Als er geen zicht is op ten minste duizend in- en uitstappers per dag en een rendabele exploitatie binnen vijf jaar, beginnen we er niet meer aan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels