nieuws

Seminar bouwmanagers voelt als rit in achtbaan

bouwbreed

Een mentale achtbaanrit die zijn weerga niet kent. Zo omschrijft Syto Goslinga de Masterclass voor bouwmanagers die hij organiseert in opdracht van Jong Bouwend Nederland.

Tijdens vier seminars van steeds twee dagen en vier contactdagen, uitgesmeerd over een periode van acht maanden, maken de deelnemers kennis met uiteenlopende aspecten van het leiden van een bouwbedrijf. Op het programma staan zelfleiderschap, integraal ketenbeheer, de toekomst van de bouwsector en de ontwikkeling van eigen businessmodellen.

De masterclass richt zich op jonge bouwers tussen de 30-40 jaar oud. Ze moeten minimaal hbo-niveau hebben. Dat wil zeggen afgestudeerd zijn aan bijvoorbeeld een hogere technische school dan wel kunnen aantonen dat ze dit niveau door praktijkervaring hebben bereikt. Het gaat in het bijzonder om mannen en vrouwen die binnenkort aan het hoofd zullen staan van een familiebedrijf of leiding zullen geven aan bijvoorbeeld een vestiging van een groot bouwbedrijf. De bijeenkomsten moeten hen helpen succesvolle leiders te worden. Wie de masterclass afrondt, wordt toegelaten tot de ‘MBA voor de Bouw’ van TSM Business School, met wie De Bouwer & Partners de JBN Masterclass samen organiseert.

“Wij vergelijken het doelbewust met een rit in de achtbaan”, zegt Goslinga, dieals directeur van bouwmarketingbureau De Bouwer & Partners medeverantwoordelijk is voor de ontwikkeling van het programma. “Net als in de achtbaan biedt de masterclass de deelnemers een heel bijzondere ervaring. Het gaat om kennis en vaardigheden. De deelnemers worden voortdurend uitgedaagd hun grenzen te verkennen en die over te steken. En net als in de achtbaan, bevinden ze zich in een volstrekt veilige omgeving. Je kunt gerust eens op je gezicht gaan, zonder dat het kwalijke gevolgen heeft. Al dendert het achtbaanwagentje bij wijze van spreken met hoge snelheid 50 meter naar beneden, er kan je niks gebeuren. ”

Maar anders dan in de achtbaan is de masterclass geen amusementsattractie, maar een serieus middel om een succesvolle ondernemer te worden, legt Goslinga uit. “Voorop staat de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers en de praktijk waarin ze werken. De eerste bijeenkomsten zijn er daarom op gericht de deelnemers kritisch naar zichzelf te leren kijken. Wie succesvol een bedrijf wil leiden moet eerst terdege weten wat hij zelf wil. Daarna werken we gezamenlijk uiteenlopende aspecten van het moderne bouwbedrijf uit.”

Dat gebeurt allerminst op een schoolse manier, verzekert hij. “De jonge generatie bouwers doe je geen plezier met hoorcolleges. De doelgroep heeft nauwelijks zitvlees. Het zijn doeners. Daarom is voor hen een interactief programma ontwikkeld.” Dat bestaat uit theorie en praktijk waarbij van de deelnemers een actieve bijdrage wordt verwacht tijdens rondetafelgesprekken en discussies. “Zo leren de deelnemers elkaar kennen en bouwen ze aan een netwerk waarvan ze veel nut zullen hebben in hun loopbaan.”

Bang dat ze door deel te nemen aan de masterclass concurrenten zullen informeren over hun bedrijfsactiviteiten hoeven ze niet te zijn. Bouwend Nederland heeft zo’n vijfduizend leden. Daarvan zijn al meer dan 700 jonge bouwers lid van JBN. We kunnen dan ook gemakkelijk voorkomen dat mensen die hetzelfde soort bedrijf hebben in dezelfde regio niet bij elkaar in de masterclass belanden.”

De bijeenkomsten worden gehouden tussen april en november. Deelname kost 4500 euro per persoon.

www.jbnmasterclass.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels