nieuws

Miljoenenschade koperdiefstal

bouwbreed

Een kwart van alle diefstal op de bouwplaats is kopergerelateerd, schat Bouwend Nederland. Leidingen, bliksemafleiders en voedingskabels worden meegenomen. In totaal gaat het ruwweg om een schadepost van vijf miljoen euro. “We gaan ervan uit dat het ongeveer om een kwart van het totale aantal diefstallen gaat. Dat is alleen niet hard te maken, want […]

Een kwart van alle diefstal op de bouwplaats is kopergerelateerd, schat Bouwend Nederland. Leidingen, bliksemafleiders en voedingskabels worden meegenomen.

In totaal gaat het ruwweg om een schadepost van vijf miljoen euro. “We gaan ervan uit dat het ongeveer om een kwart van het totale aantal diefstallen gaat. Dat is alleen niet hard te maken, want cijfers hebben we niet”, relativeert woordvoerder Pim Nusselder van de brancheorganisatie. Om hoeveel gevallen het gaat, weet hij niet.

Bij verzekeraar Interpolis valt het aantal kopergerelateerde claims mee. “We hebben de afgelopen vijf jaar geen verhoging gezien”, zegt persvoorlichter Ria Luichies. Precieze cijfers van claims naar aanleiding koperdiefstallen bij bouwbedrijven heeft ze niet paraat, maar ‘spectaculair veel zal het niet zijn’.

De financiële gevolgen van koperdiefstal kunnen aardig oplopen. Bij sloop- en verhuurbedrijf Lekkerkerker in Rotterdam werden tot twee keer toe de voedingskabels van de portaalkranen getrokken en meegenomen. De kosten: 25.000 euro. De inbrekers gingen steeds op dezelfde manier te werk, volgens directeur Hans Stockmann. “Ze komen het terrein oplopen en trekken de kabels los. Daarna snijden ze de kabel in stukken voor vervoer. Ze wisten wel waar ze mee bezig waren.”

De dieven worden steeds professioneler, ziet ook ProRail. Volgens de spoorwegbeheerder, zelf jaarlijks voor 10 miljoen euro gedupeerd, is koperdiefstal een ‘nieuwe fase’ ingegaan, waarbij de criminelen ‘verstand van zaken’ hebben.

Smelterijen

Het merendeel van het gestolen koper wordt verknipt tot onherkenbare stukken en aangeleverd bij grote smelterijen in Nederland, België en Duitsland. Van daar uit wordt het verscheept naar Azië of Amerika, de grootste afnemers van het metaal. Op jaarbasis exporteert Nederland ongeveer 150.000 ton koper.

De handel in het metaal is een lucratieve business. De prijs ging de afgelopen tien jaar zes keer over de kop. Op de termijnmarkten schommelt de prijs rond de 9500 dollar per ton. Omgerekend is een kilo koper bijna 7,50 euro waard. “Dat heeft vooral te maken met de kopermijnen in Peru”, weet bouwkostendeskundige Ed de Rechteren van Hemert van het Nederlands bouwkosten instituut (NBI). “Daar produceren ze nu maar mondjesmaat om de prijs kunstmatig hoog te houden. Aan de andere kant zie je dat de vraag naar koper in landen als China en India enorm toeneemt.” Dankzij de stijgende vraag in deze opkomende economieën zal de prijs de komende jaren nog verder stijgen, verwacht hij. “Kijk, vroeger wilden ze in China werken voor een bakje rijst. Nu voor een bakje rijst en een mobieltje. In al die mobiele telefoons zit gauw zes keer de wereldproductie aan koper.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels