nieuws

Composietdeur voor Sluis in Emmen ontlast bewegingswerk

bouwbreed

Een sluis in Emmen krijgt deze zomer vier deuren die zijn gemaakt van composietmateriaal. De deuren zijn iets voordeliger dan houten of stalen exemplaren en zijn gewichtsneutraal zodat ophanging en bewegingswerk nauwelijks worden belast.

De sluis in de vaarverbinding Erica – Ter Apel is niet de eerste die met een kunststof deur wordt uitgerust. Twaalf jaar geleden werd in Werkendam al eens een kunststof sluisdeur geïnstalleerd. Daarna bleef het lang stil. Totdat op de InfraTech in de Rotterdamse Ahoy fabrikant FiberCore Europe (FCE) de plannen voor Emmen bekendmaakte. De laatste handtekening is weliswaar nog niet gezet, maar Simon de Jong van het bedrijf schat de kans groot in dat het doorgaat. De deuren zijn ontwikkeld in nauwe samenspraak met de ingenieursbureau’s van de provincies Drenthe en Groningen. De twee provincies waar de vaarverbinding door loopt namen elk een deel van de engineering voor hun rekening.
FCE is tot nu toe vooral bekend van de kunststofbruggen die het voor steeds zwaarder belaste situaties realiseert. Begonnen met bescheiden voetgangersbruggen bouwde het Rotterdamse bedrijf inmiddels diverse bruggen voor de zwaarste verkeersklasse, inclusief een hefbrug in het Friese Oosterwolde. Voor de bouw van de bruggen ontwikkelde FCE een eigen methode waarbij de wapeningsvezels van onderhuid, via de verstijvingsschotten naadloos overlopen in die van de bovenhuid. Daardoor is er geen gevaar voor onthechting en breiden plaatselijke beschadigingen door stootbelasting zich verder niet uit. Een bezwijkproef bij de TU Delft met een brugdeel op ware grootte leerde dat de druksterkte van de constructie in Oosterwolde ruim 20 keer de eis overtreft.

Stijfheid

De sluisdeuren voor Emmen worden volgens dezelfde techniek gebouwd. “In feite zijn het bruggen op hun kant”, meldt projectengineer Dennis Brouwer van FCE. Groot verschil is dat bij bruggen de stijfheid maatgevend is in het ontwerp. Dat is ingegeven door het feit dat mensen liever niet over een wiebelende brug lopen of rijden. Door die focus op stijfheid zijn de bruggen veel sterker dan nodig. Bij de sluisdeuren speelt die comfort-eis geen rol. De sluisdeuren kunnen dus veel slanker worden ontworpen, waardoor de stichtingskosten al gauw lager uitpakken dan voor een deur in staal of hout. En dan is er nog geen rekening gehouden met het verwachtte voordeel in onderhoud. Want de sluisdeuren gaan naar verwachting tientallen jaren langer mee, zonder noemenswaardig onderhoud.
Een ander groot voordeel is volgens Brouwer dat de deuren gewichtsneutraal kunnen worden gebouwd. Dat levert veel minder belasting op voor de ophanging en het bewegingswerk. Die kunnen dus aanzienlijk lichter kunnen worden uitgevoerd. FCE verwacht met de composiet sluisdeur een grote nieuwe markt aan te boren en investeert daarom in nieuwe mallen. Anders dan de bruggen moeten de sluisdeuren namelijk aan twee kanten glad worden opgeleverd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels