nieuws

Bandlosser maakt asfalt makkelijker verwerkbaar

bouwbreed

Bandlosser maakt asfalt makkelijker verwerkbaar

De bandlosser verlost asfalttransporteurs van de problemen die zij ondervinden met een traditionele kieper. Twee bedrijven bedienen de Nederlandse markt met dit materieel.

Een bandlosser bestaat uit een hopper met een transportband om de bodem.
Doornwaard uit Oldebroek bouwt die in de vorm van een oplegger. Cobouw beschreef
deze trailer op 1 december vorig jaar. Vossebelt uit Geesbrug levert bandlossers
van de Amerikaanse wagenbouwer Trail King. Het bedrijf monteert deze Red River
Live Bottom op onder meer een star chassis. Willem Otten van Vossebelt zegt ook
een oplegger en een afzetsysteem te kunnen bieden. De leverancier uit Geesbrug
vertegenwoordigt in Nederland H&W Nutzfahrzeugtechnik uit het Duitse Vreden,
de Europees importeur van Trail King. Vossebelt heeft inmiddels twee bandlossers
verkocht aan wegenbouwer Mussche in Staphorst. De opbouw met een inhoud van ruim
23 kubieke meter komt op een 10×4 chassis van Volvo. De leverancier denkt de
wagens in het voorjaar van 2011 gereed te hebben. Romers Transport uit Rozenburg
betrok eerder twee bandlossers bij H&W. De Duitse importeur bouwt momenteel
nog vier wagens voor Romers. Burggraaf uit Lexmond heeft eveneens een bandlosser
besteld. Otten adviseert de bandlosser ook voor het transport van zand, grind en
gebroken puin. De Red River Live Bottom bestaat uit een geïsoleerde hopper. Een
geïsoleerd schuifzeil dekt de lading aan de bovenkant af. De hydraulisch
aangedreven band stort op een hoogte van 1,20 meter het asfalt in het midden van
de spreider. Het onderste materiaal gaat eerst waarna de rest door de schuine
wanden gelijkmatig op de band zakt. “In uiterlijk twee minuten is de bak leeg”,
zegt Otten.

Temperatuur

De band draait met een vaste snelheid. Als optie levert Vossebelt een
regelaar die het toerental verandert. De hoppervorm voorkomt dat asfalt aan de
wanden blijft hangen en afkoelt. Otten noemt de isolatie voldoende om het
mengsel zonder verwarming op temperatuur te houden. “En asfalt ontmengt tijdens
het vervoer in een bandlosser minder snel.” De Trail King verbetert volgens
Otten ook de veiligheid op de locatie. De wagen hoeft niet te kiepen zodat de
bak nergens achter kan haken. Het chassis blijft ook stabiel op een ongelijke
ondergrond.” Door het ontbreken van een fronthefcilinder begint de opbouw kort
achter de cabine. De assen worden daardoor gelijkmatiger verdeeld. De bandlosser
kan door het lagere eigen gewicht daardoor meer materiaal vervoeren dan een
traditionele kipper. “Deze manier van asfalttransport kan een optie zijn om de
kwaliteitsborging te verbeteren”, denkt Harry Roos van VBW-Asfalt uit
Zoetermeer. Het vervoer bepaalt volgens hem mede de kwaliteit van het asfalt en
daarmee van het wegdek. In het buitenland zijn inmiddels al langer goede
ervaringen opgedaan met de bandlosser. Ook in Nederland zijn de ervaringen tot
nog toe gunstig.

Ontmenging

Directeur Paul Landa van het Asfalt Kennis Centrum uit Ulvenhout denkt
eveneens dat de bandlosser de verwachtingen waarmaakt. Naar zijn mening helpt
het systeem mede ontmenging te beperken. Over het geheel genomen is het wat
Landa betreft echter weer een nieuwe variant van asfaltvervoer. De eindstreep
ligt voor hem bij het uitbannen van alle transport voor asfalteringswerken.
“Vervoer van grondstoffen en producten is de grootste energieverslinder in de
hele asfaltketen.” Transport verdwijnt volgens hem grotendeels door op locatie
uitgefreesd asfalt te herverwerken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels