nieuws

Bagijnetoren krijgt nieuwe funderingBagijnetoren krijgt nieuwe fundering

bouwbreed

De Bagijnetoren heeft een nieuwe betonnen funderingsplaat. Zodra het beton is uitgehard, kan de bestaande fundering worden losgezaagd. Het historische gebouwtje wordt tijdelijk verplaatst in verband met de aanleg van de spoortunnel in Delft. Aan de onderzijde van de toren zijn gaten in de wanden geboord. Rondom en in het gebouwtje heeft de aannemer wapening […]

De Bagijnetoren heeft een nieuwe betonnen funderingsplaat. Zodra het beton is uitgehard, kan de bestaande fundering worden losgezaagd. Het historische gebouwtje wordt tijdelijk verplaatst in verband met de aanleg van de spoortunnel in Delft. Aan de onderzijde van de toren zijn gaten in de wanden geboord. Rondom en in het gebouwtje heeft de aannemer wapening en bekisting aangebracht. De nieuwe funderingsplaat meet zo’n 8 bij 8 meter en is ruim 40 centimeter dik. De toren weegt zo’n 280 ton. Binnenkort wordt hij 5 centimeter opgetild en vervolgens over schuifbanen naar het noorden verplaatst. Hij komt op een tijdelijke fundering te staan.

Op de foto is op de achtergrond molen De Roos te zien. Daar wordt beton in de stalen buispalen gestort die rondom het gebouw zijn geplaatst. De molen heeft eveneens een nieuwe funderingsplaat en zal een meter omhooggevijzeld worden. Als de spoortunnel gereed is, wordt de Bagijnetoren teruggeschoven en laat men de molen weer zakken.

De aannemer van het tunnelproject is de combinatie Crommelijn (CFE, Haverkort, Voormolen/TBI Infra en Dura Vermeer). Civiele Technieken de Boer-Spanlift uit Nieuwegein zorgt als onderaannemer voor het vijzelen en verplaatsen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels