nieuws

One WTC kost 2,1 miljard euro

bouwbreed

– Vanaf het dak van het Millennium Hilton in Manhattan is te zien dat er heel wat gebeurt op de 6,5 hectare van Ground Zero in Manhattan. Iedere dag zijn hier 3300 arbeiders aan het werk. In de noordwestelijke hoek schiet 1 World Trade Center met een snelheid van één etage per week uit de grond. De twee vijvers passen precies in de footprints van de ingestorte Twin Towers. In de zuidoostelijke hoek verrijst 4 WTC. 2 WTC and 3 WTC bestaan door de recessie alleen nog onder het maaiveld.Vanaf het dak van het Millennium Hilton in Manhattan is te zien dat er heel wat gebeurt op de 6,5 hectare van Ground Zero in Manhattan. Elke dag zijn hier 3300 arbeiders aan het werk.

Tien jaar na 9/11worden op de voormalige Ground Zero in New York simultaan negen bouwprojecten uitgevoerd. Samen kosten ze 13 miljard euro. Alleen een monument zal op 11 september klaar zijn. De bouw van One WTC loopt gesmeerd.

In de noordwestelijke hoek schiet One World Trade Center met een snelheid van één etage per week uit de grond. De twee vijvers passen precies in de footprints van de ingestorte Twin Towers. In de zuidoostelijke hoek verrijst Four WTC. Two WTC and Three WTC bestaan door de recessie alleen nog onder het maaiveld.

De meeste activiteiten vinden plaats in de vier kelderetages van de 30 meter diepe (en vergrote) betonnen badkuip van de oorspronkelijke Twin Towers. Zo worden momenteel in kelder 2 alle mechanische systemen aangelegd die gedeeld zullen worden door Two, Three en Four WTC, drie wolkenkrabbers van Silverstein Properties die respectievelijk 387 meter, 352 meter en 297 meter hoog worden. Tegelijkertijd is men ondergronds bezig met het aanleggen van het museum, een station voor treinen en de metro, de mechanische systemen van One WTC en een beveiligingscentrum.

Mierennest

Om conflicten te voorkomen wordt voor de ondergrondse bouw gebruikgemaakt van bouw informatie modellen (BIM). Momenteel heeft het bedrijf Lend Lease alle voorrang in het ondergrondse mierennest om er voor te zorgen dat het National September 11th Memorial and Museum op 11 september a.s. voor 80 procent geopend zal zijn voor de herdenking.

De bouw van One WTC wordt uitgevoerd zonder BIM. Toen het project in 2002 startte, achtte hoofdaannemer Tishman BIM nog niet geavanceerd genoeg.

Op het park rondom de vijvers (en dus op het dak van het museum) zijn reeds 400 Noord-Amerikaanse tweekleurige eiken geplant. Rondom de vijvers – die elk 1,8 miljoen liter water bevatten – staat een borstwering afgedekt met bronzen platen waarin de 2983 namen zijn gegraveerd van de slachtoffers van 9/11.

In de borstwering zit een systeem van buizen dat met koud en warm water het brons op een aangename temperatuur houdt voor de bezoekers die de namen willen aanraken. Het eigenlijke museum is nog steeds in aanbouw in de vijf etages onder het park en de vijvers.

Geen Freedom Tower

Toen Christopher Ward in 2008 namens de Port Authority of New York & New Jersey de baas werd over alle bouwprojecten op de WT-site schrapte hij abrupt de naam Freedom Tower. “New Yorkers hebben geen behoefte aan een gebouw dat vrijheid symboliseert, ze willen weten dat er een gebouw komt waar ze kunnen werken”, aldus Ward.

Sinds het project enigszins van zijn symbolische ballast bevrijd is, loopt de bouw van One WTC gesmeerd. Begin september is dit gebouw tachtig etages hoog. In maart 2012 moet het gebouw 417 meter (104 etages) hoog zijn. Daarop komt dan nog een 140 meter hoge, licht uitstralende mast te staan.

Op het dak van One WTC staan 36 scheepscontainers met daarin onder andere een cafetaria en kleedruimten voor de circa 1500 arbeiders. Dit tijdelijke hotel is tegelijkertijd een dak dat de open ruimte in het midden van het stalen frame afsluit waarin de betonnen kern van het gebouw verrijst. Dankzij dit hotel/dak kan het storten van het beton ook doorgaan wanneer het regent. In het hotel zelf zitten twee gaten, waardoor de kranen steken die alle staal ophijsen en die ook het containerhotel zelf omhoog hijsen wanneer een etage af is.

One WTC gaat omhoog volgens het principe ‘steel first’. Terwijl de staalwerkers op het dak een etage van staal bouwen, is men twee etages lager bezig met het leggen van de stalen vloerdelen. Nog eens drie etages lager worden de betonnen vloeren gestort. Weer twee vloeren daaronder worden de betonnen schuifwanden aangebracht. Nog eens vier vloeren lager – en dus veertien etages onder de top – wordt het beton gestort voor de massieve betonnen kern en de trappenhuizen.

Zo’n twintig etages onder de top zijn arbeiders bezig met het spuiten van brandwerende stoffen over het staal en het aanbrengen van de glazen gevelwand. Volgens hoofdaannemer Tishman wordt er 48.000 ton staal en 180.000 kubieke meter beton verwerkt in One WTC. De voet van het gebouw en de kern worden gemaakt van beton met een treksterkte van bijna 100 newton per vierkante millimeter.

Door de grote nadruk op de veiligheid kost One WTC het absurd hoge bedrag van 2,1 miljard euro. Dat is meer dan 8000 euro per vierkante meter vloeroppervlak. Een deel van dat geld zal moeten worden opgehaald door een verhoging van de tol in de tunnels onder de Hudson.

Tot nu toe hebben zich tijdens de bouw van One WTC geen ernstige ongevallen voorgedaan. Alle arbeiders moeten steeds met twee clips vastgemaakt zijn aan de staalconstructie. De top van het gebouw is omcirkeld door een zogenoemde cocoon, een zestien etages hoog netwerk van staal, netten en gordijnen die er voor zorgen dat niets of niemand vanaf de hoogste etages naar beneden kan vallen.

De meest complicerende factor in het hele project is de ondergrondse WTC-transporthub die een oppervlakte krijgt van 80.000 vierkante meter. In deze hub die 2,4 miljard euro kost komen onder andere vier perrons en vijf spoorlijnen voor treinen die New York verbinden met New Jersey, een nieuwe metrobuis met perrons voor subway Line 1, verschillende winkels en gangen, liften en trappen naar alle andere gebouwen op het terrein. Voor het bouwen van deze hub moest de bestaande betonnen badkuip van het oude WTC worden uitgebreid met een 25 meter diepe badkuip van slurrymix van 350 bij 125 meter.

Vredesduif

De spectaculaire bovengrondse bekroning van de transportation hub is een stationshal van Santiago Calatrava die ingeklemd wordt tussen Two WTC en Three WTC.

Het ontwerp van de Spaanse architect is geïnspireerd op een vredesduif die zijn vleugels uitstrekt naar de lucht. Het skelet van roestvrij staal en carbonstaal lijkt op een ribbenkast en zal 180 miljoen euro kosten. ■

Meer beeldmateriaal van One WTC op www.cobouw.nl.

Reageer op dit artikel