nieuws

In metalektro slaat stemming om

bouwbreed Premium

Ondernemers in de metaal en de elektrotechniek verwachten in de tweede helft van dit jaar nauwelijks nog groei. Ook over de langere termijn zijn ze weinig hoopvol.

Minder orders, minder omzetgroei enminder rendement

Dat blijkt uit de conjunctuurtest van werkgeversorganisatie FME. Na de uitstekende cijfers van de afgelopen anderhalf jaar was een vertraging van de groei voorzien, stilstand echter niet. “De groei in de technologische industrie is met piepende remmen tot stilstand gekomen”, constateert de sector. In de eerste zes maanden stegen de omzetten in de metaal en elektrotechniek nog met 10,4 procent. Deze toename was hoger dan die in de tweede helft van 2010 en werd breed gedragen; minder dan een kwart van de ondernemingen had te maken met een omzetdaling.

Orders

Volgens FME is de stemming onder ondernemers inmiddels echter volledig omgeslagen. “In het voorjaar verwachtten ze nog een omzetgroei van 6,9 procent voor de tweede helft van dit jaar. Nu geven ze aan dat deze slechts met 0,6 procent zal toenemen ten opzichte van de eerste helft van het jaar. ”

De export – de motor achter het herstel van de sector en de Nederlandse economie – neemt volgens FME nog met slechts 2,5 procent toe. De groei van orders valt terug naar 1,7 procent en de groei van de productie naar 0,6 procent. Ook wordt afscheid genomen van de hoge rendementsgroei. “De investeringen nemen nog wel toe, met 7,6 procent, maar dit is een forse terugval vergeleken met de 23,7 procent groei in de eerste helft van het jaar.”

De metaal-, kunststof- en installatiebedrijven houden rekening met een langdurige groeivertraging. Voor volgend jaar wordt gerekend op een bescheiden omzetstijging van 1,1 procent. In 2013 zal deze aantrekken tot 3,5 procent.

Schuldencrisis

Volgens de werkgeversorganisatie wordt de negatieve stemming veroorzaakt door de schuldencrisis, maar ook door het gebrek aan leiderschap en besluitvaardigheid van de Nederlandse en Europese politiek. Daarnaast eist het dalende consumenten- en productenvertrouwen zijn tol.

Reageer op dit artikel