nieuws

Imtech kan koninklijk verder groeien

bouwbreed

Imtech kan koninklijk verder groeien

Imtech mag zich voortaan koninklijk noemen. Vooral in de maritieme sector en landen in het Midden- en Verre Oosten maakt zoiets indruk, ziet topman René van der Bruggen van de technisch dienstverlener een nieuwe kans om deuren geopend te krijgen.

De Zuid-Hollandse commissaris van de Koningin Jan Franssen reikte het predicaat gistermiddag uit, samen met burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam. Dat is de stad waar het 150 jaar oude concern statutair nog altijd is gevestigd, ook al staat het hoofdkantoor tegenwoordig in Gouda. De toekenning is een persoonlijk besluit van de koningin, weet Van der Bruggen.

Op een bericht op de Imtech-site staat al een kroontje op de naam. Al wordt dit geen officieel logo, bij bijzondere gelegenheden zal het vaker te zien zijn, kondigt hij aan. Het officiële logo blijft hetzelfde. Dat veranderen is een ingrijpende operatie waarmee gauw miljoenen euro’s zijn gemoeid. Genoeg reden daaraan niet te beginnen, vindt de topman.

Om voor het predicaat koninklijk in aanmerking te komen, moet een onderneming minstens honderd jaar oud zijn. Ook moet deze een vooraanstaande positie innemen in zijn branche. Hierbij tellen de omvang van het bedrijf, het karakter van de activiteiten en de reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en onberispelijkheid in de bedrijfsvoering. Een internationale uitstraling weegt ook zwaar mee.

“We bedachten bij de viering van ons 150-jarig bestaan vorig jaar dat het predicaat wel bij ons zou passen”, zo verklaart Van der Bruggen hoe de bal aan het rollen kwam. Een bedrijf kan er zelf een aanvraag voor indienen of een ander kan het doen. Imtech nam zelf het initiatief.

Doopceel

Over het algemeen onderscheidt de koningin maximaal één bedrijf of organisatie per sector. “Na zo’n aanvraag hoor je een hele tijd niets meer. Het bleef een jaar stil. Intussen wordt de hele doopceel van het bedrijf gelicht. Een bedrijf moet over zijn hele bestaan van onbesproken gedrag zijn. Van alles wordt nagegaan. In het recente verleden maar ook hoe het toeging in bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog.”

Imtech is voor landgebonden activiteiten actief in Europa en voor de maritieme markt wereldwijd. Het concern heeft zijn activiteiten in de loop der jaren flink uitgebreid. Dat gebeurt door een combinatie van overnames en autonome groei. Als Imtech in een nieuwe regio klandizie krijgt, zoekt het naar bedrijven die het kan overnemen, waarna een snelle autonome groei volgt. Daarnaast kunnen nieuwe ontwikkelingen zoals energiebesparende technieken zorgen voor verdere groei in regio’s waar het bedrijf al langer een gevestigde positie inneemt. De combinatie van disciplines als werktuigbouw, elektrotechniek en ict binnen het bedrijf is volgens Van der Bruggen een sterke troef waarmee Imtech erin slaagt concurrenten af te troeven.

Vorig jaar werd een omzet gehaald van 4,5 miljard euro. Dat is een tussenstap op weg naar de 8 miljard die het bedrijf in 2015 hoopt te hebben bereikt. De groeistrategie moet per jaar ongeveer eenvijfde meer omzet opleveren. “We zitten al in de top drie van Europa. Als we de 8 miljard in 2015 hebben bereikt, zijn we nummer één”, klink het overtuigd. “Wij groeien nu harder dan de concurrenten.”

Witte vlekken

De Europese kernmarkt kan volgens hem geografisch gesproken nog groeien door nog bestaande witte vlekken in te vullen in vooral delen van Scandinavië, Oost- en Zuidoost Europa. Afgezien van de maritieme sector biedt Europa zo nog genoeg ruimte voor uitbreiding. Als de 8 miljard euro is bereikt, in 2015, zullen we voor de periode tot 2020 misschien verder gaan kijken. De eerste voorzetten daarvoor blijken al gegeven. Met de olie- en gassector in Kazachstan en de vestiging van BMW in China. “Dus langzaamaan zal het inderdaad die richting wel uitgaan.”

Reageer op dit artikel