nieuws

Interview Marcel SlaghekkeHet hele uitzendbu reau in een laptop

bouwbreed Premium

De vraag is of dit het goede moment is om een uitzendbureau te beginnen voor bouw en techniek. Marcel Slaghekke, voormalig directeur-grootaandeelhouder van Olympia Uitzendbureau, zegt ja. En voegt de daad bij het woord.

“Het is in deze tijd, juist dankzij de laagconjunctuur, makkelijker om aan goede vakmensen te komen”, licht hij toe. “Je hebt zo de juiste mensen. En al is de totale personeelsbehoefte nu minder, er is nog altijd een markt. Als uitzendondernemer moet je de kansen zien te ontdekken.”

Afgelopen maand gingen de eerste twee franchisenemers van start onder de naam Crexx, specialist in bouw en techniek. Crexx is de zevende merknaam van het vorig jaar opgerichte bedrijf Staffing Associates, waarvan Slaghekke directeur-eigenaar is.

In een jaar tijd kwamen onder de vlag van dit overkoepelende bedrijf al 55 vestigingen tot stand. Ze werken onder verschillende namen, voor verschillende takken van sport. Naast Crexx zijn er bureaus die zich richten op de zorg, logistiek, administratieve en commerciële taken en bureaus die zijn gespecialiseerd in respectievelijk studenten en vijftigplussers. De ambitie is in tien jaar tijd uit te groeien tot circa vijfhonderd vestigingen.

Dat wil zeggen, echte vestigingen bestaan niet. Het hele kantoor zit in een laptop die de franchisenemers meekrijgen. Dat is een nieuw fenomeen. De franchisenemer volgt de formule en eisen van Staffing Associates en maakt gebruik van “de professionele backoffice en financiële ondersteuning” die deze organisatie biedt. “Daarbij horen ook de belangrijke NEN- en VCU-certificering.”

Waar ze zoal werken, is hun eigen zaak. “Dat kan thuis zijn of in een grand café maar ook op de bouwplaats.” Internet holt de functie van een fysieke vestiging van uitzendbureaus uit, weet hij. “Wie staat”, vraag hij retorisch, “tegenwoordig nog voor zo’n raam van een uitzendbureau te kijken welke vacatures er zijn.”

Op zoek

Omgekeerd moet hetzelfde gelden: de uitzendondernemer gaat op alle mogelijke manieren op zoek naar gegadigden voor zijn vacatures. “Op internet, bij collega’s, hoe dan ook.” Als een bedrijf technisch personeel nodig heeft, moet de Crexx-franchisenemer dat in principe altijd kunnen leveren. “En als het voor de beste krachten nodig blijkt, te kijken in andere Europese landen, gebeurt dat ook”, legt Slaghekke uit dat alle bronnen van bouw- en ander technisch personeel worden benut. “Over de volle breedte, met alle soorten opleidingen.”

Elke franchisenemer van Staffing Associates en dus ook van Crexx, is verantwoordelijk voor zijn eigen regionale netwerk van opdrachtgevers. “Een groot voordeel van deze werkwijze is dat de opdrachtgever te maken krijgt met een lokale ondernemer, die ingevoerd is in de branche en de regio. Dat de mensen bovendien voor zichzelf werken, geeft ze een extra motivatie.”

Tests

De werving van personeel gaat vaak weliswaar via internet maar blijft daar niet toe beperkt, onderstreept hij. “We spreken alle kandidaten vooraf persoonlijk en nemen ze zo nodig tests af. Alles gebeurt op de tijdstippen en locaties die de betrokkenen het beste schikt.”

Met het vroegere Olympia Uitzendbureau introduceerde Slaghekke in 1996 het franchisemodel in de uitzendbranche. “Het is een aantal keren geprobeerd dat te kopiëren en het bestaat nu op meerdere plaatsen. Maar we zien het nog niet in de bouw en de techniek. Daar is Crexx de eerste, we hebben daar geen concurrenten die werken met dit model.”

Kansen om uitzendpersoneel te plaatsen in de bouw ziet Slaghekke zeker, ook in deze tijd. “Er is geen andere bedrijfstak waar de behoefte aan flexibiliteit groter is dan in de bouw. Omdat het werk altijd aan projecten gebonden en dus tijdelijk is.”

Reageer op dit artikel