nieuws

Samenspel bij tunnel N201 effectief

bouwbreed Premium

De 700 meter lange Waterwolftunnel bij Aalsmeer gaat volgend jaar zonder problemen open. Althans, dat is de verwachting van de provincie Noord-Holland, gemeenten en hulpdiensten die nu al in een implementatieteam samenwerken. Siemens legt in opdracht van Heijmans en Boskalis de laatste hand aan de tunneltechnische installaties. Daarna volgt de spannende testfase, want ook de […]

De 700 meter lange Waterwolftunnel bij Aalsmeer gaat volgend jaar zonder problemen open. Althans, dat is de verwachting van de provincie Noord-Holland, gemeenten en hulpdiensten die nu al in een implementatieteam samenwerken.

Siemens legt in opdracht van Heijmans en Boskalis de laatste hand aan de tunneltechnische installaties. Daarna volgt de spannende testfase, want ook de gloednieuwe tunnel in de N201 ter hoogte van Aalsmeer moet voldoen aan de nieuwe strenge Tunnelwet. De tunnel is 1 kilometer lang, waarvan 700 meter in een gesloten bak.

Unieke werkwijze

Het ziet er naar uit dat de uitvoering daar in de praktijk vloeiend verloopt. Met gepaste trots presenteert de provincie morgen haar aanpak waarbij de hoofdrollen zijn weggelegd voor André Loos, voorzitter van het implementatieteam en projectmanager Roel Scholten. Daarop vooruitlopend wil de provincie niet te veel kwijt over de unieke werkwijze, maar benadrukt dat de focus vooral is gericht op een procesmatige aanpak om problemen voor te zijn.

Het vloeiende verloop naar de openstellingsvergunning staat in schril contrast met de overige wegtunnels waar Rijkswaterstaat mee worstelt. Bij de A73 en A2-landtunnel zijn grote vertragingen opgetreden. De contracten voor de Tweede Coentunnel, A2 Maastricht en combitunnel Nijverdal zijn opengebroken en krijgen eveneens allemaal met vertraging te maken. Alleen de openstelling van de Hubertustunnel in Den Haag is eind 2008 vlotjes verlopen onder de nieuwe Tunnelwet.

Prangende vraag is dan wat de provincie slimmer aanpakt dan Rijkswaterstaat. Vroegtijdig samenwerken lijkt daarop het relatief simpele antwoord. De provincie koos voor de hele verbreding van de N201 voor een d&c-contract, waarmee 650 miljoen euro is gemoeid. Daar bovenop kwam als een paraplu een alliantiecontract voor de nieuwe tunnel. Met dit deel is 84 miljoen euro gemoeid, waarbij zowel bouwer als provincie beide 8 miljoen euro in een gezamenlijke risicopot doneerden. Ontwerp en uitvoering van de tunnel zijn gezamenlijk uitgewerkt, waardoor zowel planning als budget beter binnen de perken bleven.

Een apart implementatieteam is nu al bezig de openstelling van volgend jaar “grondig voor te bereiden” en werkt daarbij nauw samen met de twee betrokken gemeenten en hulpdiensten. Overigens is Rijkswaterstaat ook van plan een alliantie op te tuigen bij de ontwerpen van de installaties van de A2-Maastricht en de A4-Midden Delfland.

Risicoverdeling alliantie N201

Vanuit provincie

• niet tijdig beschikbaar percelen (gelimiteerd)

• restrisico’s vergunningen (gelimiteerd)

• toezicht toetsing projectvoorlichting

• onverwachte vondsten en flora en fauna

Vanuit aannemer • ontwerp hoofduitvoeringsmethode

• hoofduitvoeringsplanning vergunningen en ontheffingen

• kabels en leidingen

• verzekeringen

• bouwcommunicatie en klachtenafhandeling

Reageer op dit artikel