nieuws

Knuffelwinkels geven smaak aan saaie toplocaties

bouwbreed Premium

DTZ Zadelhoff ziet in de steden ruimte ontstaan voor knuffelwinkels. Sfeervolle verkoopplekken beheerd door creatieve en gemotiveerde ondernemers geven een antwoord op het kleurloze winkelaanbod op de beste plekken van de stad.

Door schaalvergroting en de toename van filialen is het aanbod op de A1-locaties in de binnensteden steeds meer op elkaar gaan lijken.

“De knuffelwinkels zijn hoofdzakelijk te vinden in leuke straten, vaak in een historische aanblik op de flanken van de A1-locaties”, zegt bestuursvoorzitter  Cuno van Steenhoven. “De gebieden worden een belangrijke troef in de concurrentie met internetverkoop en leveren een bijdrage aan het onderescheidend vermogen van winkelsteden.” In de knuffelstraten die Van Steenhoven voor ogen heeft, hebben de winkels een grootte van 50 tot 100 vierkante meter. Hooguit 10 procent van het aanbod is gericht op de dagelijkse inkopen. Tot 60 procent valt in de categorie kleding, sieraden en antiek. Voorbeelden zijn De 9 Straatjes in Amsterdam, De Lijnmarkt in Utrecht en de Stikke Hezelstraat in Nijmegen.

Reageer op dit artikel