nieuws

Inkoopbeleid overheden op de schop

bouwbreed Premium

Het inkoopbeleid van de overheid vergt een meer pragmatische aanpak. De aanbesteder moet zich beperken tot het stellen van heldere eisen aan het eindproduct en de oplossingen aan de markt laten. Dat zeg staatssecretaris Atsma van Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Hij reageert hiermee op een advies van vijf ondernemingsorganisaties. Nu kijkt […]

Het inkoopbeleid van de overheid vergt een meer pragmatische aanpak. De aanbesteder moet zich beperken tot het stellen van heldere eisen aan het eindproduct en de oplossingen aan de markt laten.

Dat zeg staatssecretaris Atsma van Milieu in een brief aan de Tweede Kamer. Hij reageert hiermee op een advies van vijf ondernemingsorganisaties. Nu kijkt de overheid vaak naar de laagste prijs, niet naar hoe duurzaam een aanschaf is, stellen VNO-NCW, MKB-Nederland, de Groene Zaak, MVO Nederland en kennisnetwerk NEVI. Dat moet veranderen, vinden zij. De overheid moet geen gedetailleerde technische eisen stellen, maar duurzaamheidsdoelen formuleren en de markt uitdagen om met de meest duurzame en innovatieve oplossing te komen.

De Ramspolbrug tussen Ramspol en Ens geldt als een voorbeeldproject, zegt Sigrid Verwey, regelingenexpert van VNO-NCW. Bij de aanbesteding was een van de belangrijkste eisen dat de brug alle energie die hij gebruikt ook zelf opwekt. “Dat heeft, dankzij de nieuwe technieken waarmee de aannemers kwamen, geleid tot een geheel energieneutraal kunstwerk.”

Zoab

Dergelijke eisen in de aanbesteding zouden ook bij de aanleg van wegen gesteld moeten worden, zegt de regelingenexpert. “Nu wordt min of meer overal standaard Zoab (Zeer Open Asfaltbeton, red.) voorgeschreven. Dat is op zich goed, maar bij dit asfalt is de levensduur nog een ontwikkelpunt. Het is veel logischer om bij de aanbesteding te zeggen: de nieuwe weg moet stil zijn, water opnemen en minstens vijftien jaar mee gaan. Hoe dit doel bereikt wordt, is aan de markt: de overheid stuurt alleen op het proces en beoordeelt het resultaat.” Bedrijven zullen niet weten hoe snel ze nieuwe technieken moeten verzinnen, denkt Verwey.

VBW-Asfalt, de vereniging van asfaltverwerkende bedrijven, is zeer te spreken over het plan. “Dit zal de ontwikkeling van nieuwe soorten asfalt zeker bespoedigen”, zegt directeur Hein Boomars. “Je zult als ondernemer wel moeten.” Ook de staatssecretaris is enthousiast. “De inkoopcriteria zijn nu te rigide, waardoor creativiteit en innovatie eerder worden geremd dan aangewakkerd. Het advies om inkoopcriteria meer te gaan richten op de gewenste resultaten en minder op producteisen is waardevol.’’

De aanbevelingen worden in principe overgenomen, belooft Atsma. Tenminste, als ze geen “extra administratieve lasten en overige nalevingkosten veroorzaken.”

Reageer op dit artikel