nieuws

‘Deze actie was gewoon leuk om te doen’

bouwbreed Premium

‘Deze actie was gewoon leuk om te doen’

Met een handvol partners richtte luchthaven Schiphol een uit bedrijf genomen Fokker 100 in tot publieksattractie. Tot de sponsors behoorde Deerns, een internationaal ingenieursbureau op het gebied van bouwfysica, installatietechniek en energie. “Een leuk project, waarmee we onze langdurige relatie met Schiphol benadrukken,” vertelt Peter Bouma, projectmanager luchthavens bij Deerns.

De Fokker 100 is het grootste verkeersvliegtuig dat Fokker heeft gebouwd. Het type is bedoeld voor korte afstanden en biedt plaats aan ongeveer honderd passagiers. Bij de modernisering van zijn luchtvloot deed de KLM onlangs zijn vloot Fokker 100’s van de hand. Gezien het historische belang van dit in Nederland ontwikkelde vliegtuig, kregen drie toestellen een min of meer museale functie. Eén kist ging naar het Aviodrome, een tweede naar een trainingsinstituut in Woensdrecht en het derde werd aan Schiphol geschonken.

Het vliegtuig dat op het Panoramaterras van de nationale luchthaven is geplaatst maakte zijn eerste vlucht op 2 maart 1989 en vloog voor het laatst op 19 februari 2010. In zijn laatste vijf dienstjaren vervoerde de KLM Cityhopper meer dan 550.000 passagiers in 7.403 vluchten naar onder andere Glasgow, Leeds, Cardiff, Bristol, Hamburg en Berlijn.

Bezoekers kunnen binnen een kijkje nemen achter de schermen van de luchtvaarthistorie. Ze mogen de cockpit bekijken en kunnen daar meldingen van de verkeerstoren beluisteren, ze mogen plaatsnemen in de originele passagiersstoelen en een blik werpen in het bagageruim. De toegang is gratis. Deerns’ bijdrage aan het project bestond uit gratis technische adviezen en het kosteloos maken van een plan voor de benodigde installaties. Peter Bouma: “Dan moet je denken aan zaken als verlichting, brandmelding en ventilatie. Omdat het toestel door zijn nieuwe functie de status van een gebouw kreeg, golden er andere voorschriften en moesten de installaties aan andere eisen voldoen. Er was bijvoorbeeld een koppeling nodig met de bliksemafleider op een gebouw. Verder is het duurzaamheidsaspect niet uit het oog verloren. Alle verlichting in het vliegtuig is uitgevoerd met led.” Het door Deerns bedachte installatieplan werd uitgevoerd door een andere sponsor, Cofely.

Voor Deerns sprak deelname aan het project min of meer vanzelf. Bouma: “Wij zijn al zo’n veertig jaar actief op de luchthaven en huisadviseur van Schiphol. We werken samen in tal van kleine en grote projecten. Dit was een mooie gelegenheid om te laten zien dat we méér hebben dan een relatie opdrachtgever-opdrachtnemer.”

Het Fokker-project valt buiten de gewone sponsoractiviteiten van Deerns (zoals YES!Delft voor jonge technostarters, het Prinses Christina Muziekconcours voor jeugdig muzikaal talent en de blindenbibliotheek Visio in Huizen).

“Achter deze actie zat geen strategische visie”, zegt Peter Bouma. “Het was gewoon leuk om te doen. Het ging om een stukje Nederlandse industriehistorie. En we leggen er toch eer mee in. Onze bedrijfsnaam staat op het bord bij de ingang van de Fokker 100.”

Reageer op dit artikel