nieuws

‘Een leuke manier om je relaties te benaderen’

bouwbreed Premium

‘Een leuke manier om je relaties te benaderen’

Het aanvankelijk vrijblijvende contact tussen Appel Beton Opmeer en sportman Tom Schuit is in de loop der jaren uitgegroeid tot een serieuze sponsorrelatie. De langebaanschaatser die ooit het bedrijf binnenliep en brutaalweg naar de sponsormogelijkheden informeerde, rijdt nu met twee andere jonge schaatstalenten marathons voor Team Appel Beton. Tot tevredenheid van directeur Earl Kemp. ‘‘Onze medewerkers en relaties reageren heel enthousiast op dit initiatief.’’

De steunverlening van Appel Beton aan de schaatssport begon in 2006. Nadat Tom Schuit serieuzer begon te trainen en in wedstrijden steeds sneller werd, mocht hij deel uitmaken van de gewestelijke baanselectie Alkmaar. Het jaar daarop selecteerde de KNSB hem voor Jong Oranje, waarna Koen Klinkhamer werd voorgesteld aan Appel Beton om het stokje van Tom over te nemen. Koen kreeg drie jaar steun in de langebaanafdeling van het schaatsen en werd in 2009 Nederlands kampioen 5 kilometer bij de A-junioren.

Na afloop van het seizoen 2010 besloten Tom Schuit en Koen Klinkhamer het langebaan schaatsen achter zich te laten en de marathonwereld te gaan ontdekken. Dat leidde afgelopen winter tot de oprichting van Team Appel Beton. Ondertussen is het team versterkt met een derde rijder, Roy Mulder. Een eigen team heeft grote voordelen boven individuele sponsoring, meent Kemp. ‘‘De kleding is speciaal in onze huisstijl ontworpen. Dat geeft betere exposure.’’

Het sponsorcontract met het trio atleten – in het dagelijks leven alledrie student – vergroot niet alleen de naamsbekendheid van het bedrijf, het stelt Appel Beton ook in staat relaties uit te nodigen voor een schaatsclinic op de ijsbaan in Hoorn. Kemp: ‘‘Zo’n schaatsmiddagje waar iedereen actief bezig is, wordt geestdriftig ontvangen. Het blijkt een heel leuke manier om je relaties te benaderen.’’

Het bijzondere aan de relatie met de schaatsploeg is volgens Kemp dat het contact zo spontaan tot stand kwam. ‘‘Andere bedrijven denken eerst goed na voordat ze hun sponsoringbeleid invulling geven. Ze willen van tevoren precies weten welk doel ze steunen en welke doelgroep ze zo bereiken. Bij ons verliep het proces omgekeerd. Wij begonnen met een schaatsploeg en dachten toen: hoe kunnen we daar als bedrijf iets mee bereiken.’’

Het bedrijf investeert jaarlijks een bescheiden bedrag in de marathonploeg, dat de sporters in staat stelt hun training te bekostigen. Daarnaast verleent het bedrijf facilitaire ondersteuning en betaalt het de sportkleding. Earl Kemp: ‘‘We hebben de laatste jaren flink geïnvesteerd in onze productiemiddelen en ons logo aangepast met frisse kleuren. Die veranderingen wil je natuurlijk ook aan de buitenwereld kenbaar maken. Sponsoring van een eigen schaatsteam lijkt een goede manier om meer bekendheid te krijgen. Je laat zien dat je jonge mensen wilt steunen in hun ambities. We gaan dit een of twee jaar proberen. We zijn allemaal erg benieuwd hoe ons team zal presteren komend seizoen.’’

Reageer op dit artikel