nieuws

‘Autoraces trekken doorgaans veel publiek’

bouwbreed Premium

‘Autoraces trekken doorgaans veel publiek’

Na ruim twintig jaar sponsoring van FC Utrecht vond bouw- en onderhoudsbedrijf De Jager Totaal BV uit Utrecht het tijd voor een koerswijziging. Het managementteam stelde een nieuw sponsordoel voor: de autosport. Daar staat sinds vorig seizoen tussen de bedrijfsnamen op de groene Ford van coureur Niels Bouwhuis nu ook die van De Jager Totaal BV.

Niels Bouwhuis komt uit in de Dutch Supercar Challenge, een klasse die geen inbreng van autofabrikanten of importeurs kent. De deelnemers zijn voor honderd procent afhankelijk van inschrijfgelden en sponsorbijdragen. Er worden races georganiseerd op bekende circuits in binnen- en buitenland. Het deelnemersveld bestaat uit zeer verschillende wagens met verschillende motorvermogens. Er zijn meerdere divisies; GT, Supersport I, Supersport II, Sport.

Bouwhuis rijdt in de GT divisie en verschijnt bij tal van evenementen aan de start, van het Duinencircuit in Zandvoort en het circuit in Assen waar jaarlijks de TT wordt verreden, tot de circuits in Francorchamps, Hockenheim en Silverstone. De races worden in het weekend gehouden; veel coureurs zijn amateurs. Niels Bouwhuis, die bedrijfskunde studeerde in Rotterdam, werkt als account executive bij een petrochemisch bedrijf. Hij begon zijn racecarrière met outdoor karting.

De autosport biedt bedrijven een goede gelegenheid naamsbekendheid op te bouwen, stelt directeur Hans de Jager van De Jager Totaal BV. Autoraces trekken doorgaans veel publiek, ze leveren veel publiciteit op en krijgen ook op tv regelmatig aandacht. ‘‘Daarnaast kun je relaties meenemen naar het circuit en voorafgaand aan de race het nuttige met het aangename verenigen door een korte lezing te houden over een nieuw product of een nieuwe werkwijze.’’

Die formule past het bedrijf ook toe tijdens het toernooi voor medewerkers en zakenpartners op golfbaan Amelisweerd. Het lidmaatschap wordt betaald uit de sponsorpot. Ook in het stadion van FC Utrecht organiseerde De Jager bijeenkomsten, waar sport werd gecombineerd met bedrijfsinformatie.

Over het voorstel vanuit het MT om voortaan de autosport te sponsoren moest Hans de Jager eerst goed nadenken. ‘‘Het is natuurlijk een minder duurzame sport, terwijl ons bedrijf juist veel waarde hecht aan duurzaamheid. Wij compenseren deze sponsoring dan ook. Voortaan rijden we in lease-auto’s van een andere categorie.’’

Het Utrechtse bedrijf steekt jaarlijks een niet nader genoemd bedrag in de racesport. De sponsoring valt relatief goedkoop uit, zegt De Jager. Op Bouwhuis’ sponsorlijst staan nog enkele bedrijven uit de bouw. Dat bevestigt volgens De Jager dat via de autosport hetzelfde publiek kan worden bereikt als via het voetbal. ‘‘Ook bij FC Utrecht zitten veel sponsors uit de sector.’’

Of de autosport de nieuwe sponsor veel werk gaat opleveren moet worden afgewacht. ‘‘We zijn pas vorig seizoen ingestapt. De respons is sowieso moeilijk meetbaar. Nieuwe klanten herkennen onze naam, al blijft onduidelijk waar ze die hebben opgepikt. Maar dit blijkt een goede investering. Niels Bouwhuis heeft onlangs een kampioenstitel behaald.’’

Reageer op dit artikel